مراغه میزبان وزنه برداران نوجوان کشور

مراغه میزبان وزنه برداران نوجوان کشور

مراغه – ایرنا – رئیس اداره ورزش و جوانان مراغه گفت: این شهرستان از 21 تا 23 شهریور سال جاری میزبان وزنه برداران نوجوان کشور است.

 

احمد حاجی محمدی  افزود: در این مسابقات 150 ورزشکار از 15 استان کشور به مدت دو روز با هم به رقابت می پردازند.
وی با اشاره به اینکه در این رقابت ها حدود 100 نفر از ورزشکاران پیشکسوت، مربیان، داوران و اعضای فدراسیون وزنه برداری نیز حضور خواهند داشت، گفت: فدراسیون وزنه برداری کشور با اعتماد به تجربه مراغه در برگزاری مسابقه های کشوری این رشته از جمله مسابقات قهرمانی پیشکسوتان کشور در این شهرستان، مسئولیت مسابقه را به مراغه سپرده است.
حاجی محمدی افزود: ورزش وزنه برداری این شهرستان از اوایل انقلاب اسلامی فعال و هم اکنون سالن ورزشی تختی مراغه دارای دو سالن تمرین، یک سالن برگزاری مسابقات و همچنین تخته وزنه برداری و هالتر هر کدام به تعداد شش مورد است.
به گزارش ایرنا، نگاهی به تاریخچه تاسیس نخستین باشگاه وزنه برداری کشور در تبریز، فنون تخصصی و فرهنگ پهلوانی را حرکت هایی دو ضرب برای توسعه روزافزون این رشته ورزشی در سطح کشور معرفی می کند.
این رشته ورزشی ریشه در گود زورخانه دارد و داستان ' پهلوانی که از گود بیرون می آید و یاعلی گویان وزنه ای را برای پرورش عضلاتش به بالای سر می کشد'، تمرین ابتدایی وزنه برداری را در تاریخ ایران زمین تداعی می کند.
این رویداد، سال های متمادی در تاریخ این مرز و بوم رواج داشت تا اینکه امان الله پادگرنی که تحصیلاتش را در خارج از کشور به اتمام رسانده و به ایران برگشته بود، برای تکمیل معلومات فنی خود در وزنه برداری به شوروی سابق عازم شد و پس از بازگشت در آبان سال 1302 شمسی، نخستین باشگاه وزنه برداری ایران را در تبریز تاسیس کرد.
پادگرنی در مدت 8 سال اقامت در تبریز به تعلیم وزنه برداری در مدارس و ارتش پرداخت و با استفاده از دیفرانسیل اتومبیل هالترهایی با اوزان مختلف ساخت.
در همین دوران نیز در باشگاه 'ایران تبریز' هالترهای ریخته گری و صفحه ای ساخته شد تا در دسترس علاقمندان این رشته قرار گیرد.
در سال 1310 هجری شمسی پادگرنی به تهران رفت و در دانشکده افسری به تعلیم ورزش مشغول شد و حدود دو سال بعد ' عبدالله نادری ' به همراه چند تن از دوستان خود میل هالتر و صفحه خارجی تهیه کردند.
در سال 1317 هجری شمسی ' نادری' به وسیله ' همایونی'، به عنوان مدیر مسابقه های اداره تربیت بدنی به پادگرنی معرفی شد تا به کمک وی اولین اقدامات زیر بنایی این رشته پا بگیرد.
از جمله افرادی که توانست گام های موثری را برای ایجاد مسابقه های رسمی این رشته در سطح داخلی بردارد، می توان به ' ابوالفضل صدری' اشاره کرد که با رایزنی های فراوان شرایط و زمینه این کار را مهیا کرد.
وی با تلاش خود و کمک ' نادری ' و ' پادگرنی' توانست در سال 1318 شمسی برگزاری رقابت های وزنه برداری را در سطح کشور کلید بزند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 11 شهريور 1395برچسب:, | 13:33 | نويسنده : شهروند مراغه ای |