انتشار کتاب فرهنگ سازها اثری از پژوهشگر مراغه ای

انتشار کتاب فرهنگ سازها اثری از پژوهشگر مراغه ای

مراغه – ایرنا – دانشنامه ای برای آلات موسیقی با عنوان فرهنگ سازها اثری از طغرل طهماسبی، پژوهشگر مراغه ای توسط انتشارات سوره و با تکیه بر اسناد مکتوب یک هزار ساله ایران منتشر شد.

 

 

فرهنگ سازها کتابی در سه مجلد جداگانه به منظور معرفی سازهای بادی، زهی (رشته یی) و ضربی (کوبه‎‏یی) به منظور معرفی سازهای ایرانی و برخی دستگاه های غربی مورد استفاده در موسیقی ایران تدوین شده است.
نویسنده این کتاب در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: پژوهش این کتاب از 10 سال گذشته شروع شده و همانند لغت نامه ‎ای از آلات موسیقی است که تنها در خصوص آشنایی و شناخت ساز و کاربرد معانی گوناگون آن در متون، با نیم نگاهی به وسعت و طرز ساخت ساز به کار رفته است.
طغرل طهماسبی افزود: در این کتاب سازهای قدیم و جدیدی که در دوره شاعران و نویسندگان به آن اشاره شده گردآوری و در کنار هر مطلب شاهد شعری، نثری و تاریخی آن نیز به همراه توضیحات آمده تا دانشنامه ای برای معرفی آلات موسیقی ایرانی از ابتدا تا کنون تدوین شود.
وی اضافه کرد: با نگارش این کتاب نخستین تلنگر برای جلوگیری از امحای نام سازهای ایرانی زده شد و در این کتاب بسیاری از سازهایی از جمله آبنوسی شاخ، آصفی سورنای، ارغنون، ارغول، ارغون، الغوزه، باق، ببغا، برغو، بشاشه، بور، بیشه و پای ستور دستگاه هایی هستند که امروزه فقط نامی از آن ها در متون ادبی و تاریخی آمده است.
طهماسبی افزود: شناخت نوع ساز، ساختمان ساز، زمان و مکان ایجاد، نظریه ی صاحب نظران، شاهدان نظمی و نثریِ گویندگان برتر هزار ساله ادب فارسی موارد پژوهش شده در این کتاب است.
مقدمه این کتاب توسط رحمان مشتاق مهر، ابراهیم رنجبر و اصغر برزی از اعضای هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های کشور نگارش شده است.
طغرل طهماسبی متولد 1353 شمسی، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و عضو پیوسته ‎ی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران است.
وی صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله فرهنگی و اجتماعی اوحدی و صاحب آثاری چون موسیقی در ادبیات، عبدالقادر مراغی (معلم ثالث)، حیرت آینه بیدل دهلوی ، هزار سال شعر فارسی و 40 مقاله در همایش های بین المللی است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 11 شهريور 1395برچسب:, | 12:34 | نويسنده : شهروند مراغه ای |