بزرگترین تلسکوپ ایران در رصدخانه مراغه راه اندازی شد

بزرگترین تلسکوپ ایران در رصدخانه مراغه راه اندازی شد

ایرنا- تلسکوپ24 اینچی (60 سانتی متری) که بزرگ ترین تلسکوپ ایران به شمار می آید، در رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز واقع در شهر مراغه نصب شد.

 

به گزارش  وزارت علوم، دکتر 'محمدرضا پورمحمدی' رئیس دانشگاه تبریز در بازدید خود از رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی، با ذکر سابقه توجه و فراهم کردن امکانات این رصدخانه توسط دانشگاه تبریز، از جمله لوله کشی گاز و تامین برق فشار قوی و مناسب علاوه بر امکانات قبلی، نسبت به تامین تجهیزات لازم برای به روز رسانی سیستم های رصدی و زیرساختی در این رصدخانه قول مساعد داد..
رئیس پژوهشکده ستاره شناسی و فیزیک کاربردی دانشگاه تبریز نیز در این بازدید درخصوص راه اندازی این تلسکوپ گفت: تلسکوپ 24 اینچی (60 سانتی متری) پس از رفع تحریم ها توسط متخصصان دانشگاه تبریز تعمیر و آماده بهره برداری شد.
دکتر 'اصغر عسگری' اظهار داشت: رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی بزرگترین رصدخانه فعال کشور است که در صورت تجهیز و در اختیار گذاشتن برخی امکانات برای به روز رسانی زیرساخت های آن می تواند پاسخگوی نیازهای رصدی کشور باشد.
وی با بیان این که تلسکوپ جدید با فراهم شدن شبکه اینترنت در این رصدخانه، قابلیت وصل به شبکه رصدی جهانی 'گالا' را دارد، گفت: در این شبکه محققان از سراسر جهان می توانند به داده های رصد شده در این رصدخانه دسترسی داشته باشند که علاوه بر کسب درآمد برای دانشگاه تبریز و کشورمان به رشد علوم نجوم در ایران کمک شایانی خواهد کرد.
عسگری افزود: تا شروع به کار رصدخانه ملی ایران که در نزدیکی شهر کاشان در حال احداث است، رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی می تواند پاسخگوی نیازهای منجمان کشور باشد و حتی بعد از آغاز به کار رصدخانه ملی، به عنوان بازوی کمکی مطمئنی برای آن رصدخانه به کار خود ادامه دهد.
رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی در فضای حدود 211 هکتاری احداث شده و دارای سه تلسکوپ 24 اینچی(60 سانتی) 16 اینچی و 6 اینچی خورشیدی است.
محققان در این رصدخانه با استفاده از یک تلسکوپ خورشیدی انکساری ( 6 اینچی ) مجهز به فیلتر Hα، پدیده های خورشیدی و لک ها و شراره ها را رصد می کنند.
تلسکوپ 16 اینچی کاسگرین با پانل الکترونیکی و رصد ستارگان تا قدر 11 ، ساختمان پژوهشگران، ژنراتور 32 کیلوات و ژنراتور 5 کیلوات از دیگر امکانات موجود در این رصدخانه است که هر کدام از تلسکوپ ها در گنبدهای جداگانه بر فراز برج های سه طبقه جای گرفته اند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 10 آبان 1395برچسب:, | 10:3 | نويسنده : شهروند مراغه ای |