ساماندهی پسماند شهری و روستایی در دستور کار مسئولان مراغه

ساماندهی پسماند شهری و روستایی در دستور کار مسئولان مراغه

مراغه - ایرنا - معاون عمرانی فرماندار مراغه با تاکید بر ساماندهی و مدیریت اصولی پسماندهای شهری و روستایی این شهرستان گفت: دستگاه های اجرایی موظف به فرهنگ سازی در راستای تفکیک زباله ها در مبدا و تبیین و ترویج فرهنگ زیست محیطی در این شهرستان هستند.

 

نقی مسکینی روز پنجشنبه در نشست ستاد مدیریت پسماند مراغه افزود: شهرداری و دهیاری ها در مناطق شهری و روستایی در زمینه جمع آوری پسماندها و کارشناسان بهداشت محیط و محیط زیست نیز در زمینه نظارت بر مسائل بهداشتی و زیست محیطی تلاش مضاعف کنند.
وی ادامه داد: گروه هایی متشکل از نمایندگان شهرداری ها، دهیاری ها، ادارات منابع طبیعی، محیط زیست و بهداشت محیط، مشکلات زیست محیطی را در مناطق شهری و روستایی بررسی کرده و نتایج آن را به دبیرخانه ستاد پسماند این شهرستان ارائه کنند.
وی اضافه کرد: ارائه راهکارهای لازم برای جمع آوری پسماندها و زباله ها و نیز فاضلاب روستایی توسط کارشناسان دستگاه های خدمات رسان تسریع شود.
وی با اشاره به وجود مرکز دفن زباله و لزوم توسعه و تکمیل این مرکز گفت: فنس کشی و ایجاد امکانات نظارتی در این محل توسط شهرداری مراغه در دستور کار قرار گیرد.
بخشدار مرکزی مراغه نیز گفت: با توجه به وجود مرکز دفن زباله در این شهرستان، ایجاد محل دیگر برای این منظور توسط افراد قانونی نیست و با آن برخورد می شود.
حسین گل محمدی افزود: برای مقابله با تخلیه پسماندهای ساختمانی در مناطق مختلف شهری و روستایی نیز با افراد متخلف توسط دستگاه قضایی برخورد قاطع خواهد شد.
رئیس اداره محیط زیست و دبیر ستاد مدیریت پسماند مراغه نیز در این نشست با اشاره به برخی مشکلات در زمینه جمع آوری پسماندهای شهری و روستایی گفت: تاکنون اقدام مناسب و موثری در جهت فرهنگ سازی برای تفکیک زباله و پسماندها در مبدا توسط دستگاه های خدمات رسان این شهرستان انجام نشده است.
عباس کاردان افزود: با توجه به اجرای طرح توسعه مرکز دفن زباله توسط شهرداری مراغه، مکاتبات لازم برای اخذ مجوزهای لازم برای آغاز عملیات اجرایی و بهره برداری از این مرکز با اداره کل محیط زیست استان انجام شده است.
وی ادامه داد: ایجاد سازمان بازیافت توسط شهرداری، فرهنگ سازی برای تفکیک زباله در مبدا، الگوی صحیح مصرف در بین شهروندان، راه اندازی کارخانه کمپوست و امحای زباله های بیمارستانی و درمانی از راهکارهای موثر برای مدیریت پسماند در این شهرستان است.
معاون خدمات شهری شهرداری مراغه نیز گفت: محل فعلی دفن زباله این شهرستان با 59 هزار و 200 متر مربع مساحت نیازمند توسعه است و با توجه به ورود روزانه 120 تن زباله شهری و 10 تن زباله روستایی به این مکان به زودی توسعه می یابد.
علی نژاد ابیض افزود: در این راستا 9 هکتار زمین مناسب برای توسعه این محل توسط شهرداری خریداری شده است و با اخذ مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
وی ادامه داد: با توجه به لزوم راه اندازی کارخانه کمپوست شهرداری مراغه، پیمانکار جدید برای ادامه و تکمیل این طرح در حال تعیین است.
وی اضافه کرد: ایجاد کارخانه پیشرفته زباله سوز با هدف تولید انرژی سبز از پسماندها از سوی بخش خصوصی در دست مطالعه است و با راه اندازی آن امکان امحای پسماندهای پنج شهر جنوبی استان فراهم می شود.
مدیر جهاد کشاورزی مراغه نیز در این نشست با انتقاد از تخلیه نخاله های ساختمانی در باغ ها و حاشیه مزارع در مناطق شهری و روستایی گفت: برخی افراد سودجو با تخلیه این پسماندها و تبدیل این باغ ها به زمین غیرکشاورزی اقدام به اخذ مجوز ساخت واحدهای مسکونی و تجاری می کنند که برخورد با این افراد توسط دستگاه های نظارتی ضروری است.
محمد نریمانی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای مدیریت پسماندها در مناطق روستایی افزود: فرهنگ سازی برای جلوگیری از پخش شدن برخی پسماندهای کشاورزی و حیوانی در حاشیه جاده های روستایی این شهرستان در حال انجام است.
ناصر احمدی، مسئول بهداشت محیط دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز در این نشست گفت: با توجه به راه اندازی و استفاده از دستگاه های زباله سوز بیمارستانی در دو بیمارستان این شهرستان / بیمارستان های شهید بهشتی و امیرالمومنین (ع) / و با عقد قرارداد با 2 شرکت بخش خصوصی، زباله های بیمارستانی بخش های خصوصی، آزمایشگاه ها و مطب ها جمع آوری و در این دستگاه ها امحا می شوند.
به گزارش ایرنا، نارضایتی برخی از اهالی این شهرستان در ماه های اخیر از نحوه و ساعت جمع آوری زباله های خانگی در شهر مراغه موجب شده است تا شهردار جدید این شهر به دنبال ساماندهی معاونت خدمات شهری باشد اما دفن اصولی یا امحای زباله به عنوان مرحله نهایی این چرخه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
مراغه از دو بخش مرکزی و سراجو تشکیل شده و دارای 173 روستا شامل 74 روستا در بخش مرکزی و 99 روستا در بخش سراجو است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 22 آبان 1395برچسب:, | 13:45 | نويسنده : شهروند مراغه ای |