مشکل نردبان آتش نشانی در مراغه

مشکل نردبان آتش نشانی در مراغه

مراغه - ایرنا - مراغه به عنوان دومین شهر بزرگ آذربایجان شرقی با بیش از 300 ساختمان بالای پنج طبقه، امکانات مناسب برای مهار آتش ندارد و وقوع هر گونه آتش سوزی در این ساختمان ها، شهر را با بحران روبه رو می کند.

 

 

روزی که شورای شهر مراغه مجوز فروش تراکم به شهرداری‌ داد، به اندازه کافی به مولفه‌ ها تأمین ایمنی و امدادرسانی به سوانح احتمالی در ساختمان‌ های بلندمرتبه توجه نشد.
اگر از اوایل دهه 1380 که بلندمرتبه ‌سازی در مراغه شروع شد تجهیز آتش‌نشانی ‌هم در دستور کار قرار می ‌گرفت، این شهر امروز با معضلی به نام 'نردبان آتش نشانی' مواجه نبود.
شهروند ساکن در یک آپارتمان 17 طبقه در مراغه گفت: وقتی می‌ خواهیم ساختمانی بسازیم به فکر امنیت و ایمنی آن نیستیم و هنگام خرید خانه هم به تنها چیزی که فکر نمی ‌کنیم ایمنی آن است.
محسن امامی افزود: آشپزخانه اوپن و گچ‌ بری معمولا خیلی مهم ‌تر از آن است که خانه تاییدیه ایمنی از آتش‌نشانی داشته باشد یا نه؛ اگر در یک برج خانه می ‌خریم به این فکر نمی ‌کنیم که آیا آن محله و ایستگاه آتش نشانی ‌آن از پس حوادثی که در آن برج روی دهد برمی‌ آید یا نه؟
دادستان مراغه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این ارتباط اظهار کرد: به صورت کتبی و شفاهی بارها به مسئولان ذیربط هشدار داده ام که در صورت بروز حادثه آتش سوزی در ساختمان های بلند و تلفات جانی دادستانی به عنوان مدعی العموم مسئولان ذی ربط را بازخواست می کند.
علی دلداری با اشاره به وجود بیش از 300 واحد آپارتمان بلند مرتبه در مراغه، کمبود امکانات اطفای حریق را معضل اساسی عنوان کرد و گفت: در این خصوص مسئولان باید جوابگوی مردم باشند.
مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی مراغه نیز تایید کرد که تجهیزات آتش نشانی این شهر جوابگوی ساختمان های بلندمرتبه نیست و مسئولان باید قبل از وقع حادثه به این مشکل رسیدگی کنند.
ناصر صمدیان افزود: افزایش ساخت و سازهای بلندمرتبه در شهر مراغه، آموزش و توانمند سازی نیروهای عملیاتی سازمان آتش نشانی را اجتناب ناپذیر کرده است.
وی ادامه داد: در 9 ماهه نخست سال جاری حدود 255 عملیات اطفای حریق و 139 عملیات امداد و نجات در مراغه انجام شد.
رئیس شورای اسلامی شهر مراغه نیز معتقد است از دور اول شوراهای اسلامی همواره شورای شهر به فکر تجهیز آتش نشانی مراغه بوده و در این خصوص تجهیزاتی نیز برای آتش نشانی خریداری و ساماندهی شده است.
سید جواد عطار موسوی افزود: اعضای شورای چهارم به این مقوله و اهمیت آن پی برده و در این مورد بارها با مسئولان مکاتبه و تاکید کرده ایم اعتبارات شهرداری به اندازه ای نیست که بتوان نردبان آتش نشانی خریداری کرد لذا دولت همانگونه که برای شهرهای بزرگ اعتبار خرید نردبان آتش نشانی تخصیص می دهد به مراغه نیز به عنوان شهر بزرگ باید اعتبارات خاص ایمنی و آتش نشانی اختصاص دهد.
وی ادامه داد: به ‌طور قطع کسی از اینکه آتش نشانی، مجهز و دارای امکانات باشد، ناراحت نیست، اما موضوع سر بودجه محدودی است که شهرداری‌ ها به ‌ویژه در شهرهایی چون مراغه دارند؛ به‌عنوان مثال ما اگر در شورا تصویب کنیم که آتش نشانی باید نردبان برقی خریداری کند، قیمت تنها یک دستگاه آن حدود 40 میلیارد ریال است و این بودجه در شهرداری وجود ندارد و من فکر می ‌کنم اگر وزارت کشور در این موضوع وارد شود و به شهرهای کوچک کمک کند، مشکل حل می‌ شود.
فرماندار مراغه نیز در این خصوص گفت: تجهیز آتش نشانی ها به ماشین آلات اطفا حریق برعهده شهرداری است و شهرداری باید در این خصوص جذب اعتبار کند.
ظفر محمدی افزود: شورای شهر می‌ تواند با اختصاص بودجه برای شهرداری و ملزم کردن شهرداری به تجهیز آتش نشانی، نقش موثری در ارتقای ضریب ایمنی شهر و نجات جان شهروندان داشته باشد.
شهردار مراغه نیز گفت: بلند مرتبه سازی در شهر مراغه روز به روز در حال توسعه است و طرح تجهیز آتش نشانی در دستور کار قرار دارد و فرهنگ سازی در میان اقشار مختلف جهت پیشگیری از حوادث از جمله برنامه های شهرداری است.
محمد رضا احمدی افزود: برای خرید نرد‌بان آتش نشانی (پله برقی) در زمان وقوع حوادث، اعتبار لازم را در اختیار نداریم زیرا هر دستگاه نرد‌بان آتش نشانی 750 هزار یورو قیمت دارد که این مبلغ با پیش ‌بینی هزینه‌ های جابجایی از خارج کشور به داخل، حدود 40میلیارد ریال تمام می شود و شهرداری چنین پولی در اختیار ندارد.
در شهر 170 هزار نفری مراغه که در 127 کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد، 26 آتش نشان فعالیت می کنند؛ بلند مرتبه سازی در سال های اخیر بافت شهر مراغه را به شدت تغییر داده و در زمان حاضر سه برج 17 طبقه در این شهر وجود دارد.
گزارش از:سید ذبیح الله امام زاده**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 28 دی 1395برچسب:, | 12:15 | نويسنده : شهروند مراغه ای |