دکترکلانتری: کشور از لحاظ کم آبی درمرحله بحران قرار گرفته است

hamaesh_2
دکترکلانتری: کشور از لحاظ کم آبی درمرحله بحران قرار گرفته است
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: کشور از لحاظ کم آبی وارد یک بحران جدی شده است.

عیسی کلانتری درهمایش احیای این دریاچه در مراغه با اشاره به اینکه تغییر اقلیم آب و هوایی و کم توجهی های گذشته مردم و مسوولان در ایجاد این بحران موثر بوده است، افزود: هم اکنون باید به دنبال تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب در حوزه های مختلف کشاورزی، آشامیدنی و صنعت باشیم تا از این بحران عبور کنیم.

وی اظهار کرد: در بسیاری از استان های کشور از جمله خراسان رضوی، اصفهان، کرمان و فارس، سرانه مصرف آب بیش از ۱۰۰ درصد بوده که این امر با توجه به شرایط کم آبی می تواند بیشترین خسارت را به منابع آبی کشور در آینده ای نه چندان دور وارد کند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: دولت توجه ویژه ای به حل مشکلات کم آبی به خصوص احیای دریاچه ارومیه دارد و اگر مردم و مسوولان در این جهت دولت را حمایت کنند، می توان تا سال ۱۴۰۲ شمسی به نتایج قابل قبولی در این زمینه دست یافت.

کلانتری با اشاره به تاکید رییس جمهوری برای احیای علمی و عملی دریاچه ارومیه یادآوری کرد: اگر مردم آذربایجان نیز همانند دولت برای احیای این دریاچه گام بردارند، نتیجه عمل بهتر و با سرعت بیشتری بدست می آید.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه در این زمینه به عنوان نهاد نظارتی فعال بوده و وزارتخانه ها و سازمان ها نیز بازوی عملیاتی آن هستند، تمام نهادهای اجرایی موظف به انجام برنامه های پیش بینی شده این ستاد بوده و در این جهت دولت هیچ گونه محدودیت اعتباری ندارد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه خسارت خشک شدن این دریاچه گریبانگیر تمام مردم ایران خواهد شد، گفت: با همکاری ۲۳ دانشگاه کشور و ۴۰ موسسه بین المللی هم اکنون طرح علمی شناسایی تمام موانع و راهکارهای احیای این دریاچه انجام شده است.

کلانتری افزود: این ستاد ۲۴ هزار میلیارد ریال اعتبار از ردیف های معمولی و اضطراری در بودجه سال ۹۴ پیشنهاد کرده تا از سال آینده با سرعت عمل بیشتری برای احیای این دریاچه گام برداشته شود.

وی یادآوری کرد: هم اکنون ۲۵ راهکار علمی از جمله صرفه جویی در مصرف آب، تغییر الگوی کشت، کاهش و کنترل استفاده از آب های زیر زمینی و سطحی، انتقال آب از رودخانه زاب و پسآب فاضلاب به دریاچه و آموزش کشاورزان و باغداران در دستور کار این ستاد قرار گرفته است.

کلانتری ادامه داد: تمام این برنامه ها طی ۱۰ سال آینده انجام می شود و از سال آینده نیز از ۴۰ درصد منابع آبی حوزه آبریز این دریاچه استفاده و بقیه به دریاچه هدایت خواهد شد.

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در خانه ملت نیز دراین همایش ازآمادگی کامل مسوولان مراغه برای همگامی با دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی و دانشگاه مراغه نیز در این جهت توانایی برگزاری طرح های پژوهشی و دوره های آموزشی با محوریت منطقه را دارند.

مهدی دواتگری افزود: با توجه به اینکه ایران هم اکنون در بین ۲۴ کشوری که با بحران آب دست و پنجه نرم می کنند، قرار گرفته است، باید توجه بیشتری از سوی مسوولان و مردم برای کاهش خطرات این بحران انجام شود.

وی اظهار کرد: کم آبی به عنوان مهمترین تهدید، آینده کشور را تهدید می کند و پیش بینی می شود اگر اقدام عاجل و علمی در این جهت انجام نشود، کشور بیشترین آسیب ها را از این ناحیه خواهد دید.

دواتگری با اشاره به اینکه شهرستان مراغه در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه به علت قرار گرفتن در مسیر ریزگردهای این دریاچه بیشترین آسیب را خواهد دید، افزود: به منظور اجرای برنامه های ستاد احیای این دریاچه، مردم و مسوولان آماده همکاری هستند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا باید به خواسته های مردم و نیازهای منطقه توجه شود چراکه در این شهرستان حدود ۱۸ هزار هکتار اراضی باغی و سه هزار هکتار اراضی زراعی به روش های سنتی آبیاری می شود.

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بتوان مردم را به سمت اصلاح روش های آبیاری و اصلاح الگوی کشت سوق داد، سالانه صرفه جویی قابل توجهی از آب کشاورزی می شود.

دواتگری یادآوری کرد: طبق پیش بینی های انجام شده، با تغییر الگوی آبیاری در باغ های این شهرستان سالانه ۱۶۸ میلیون متر مکعب و با بهسازی و لاینینگ آن ها ۳۵ هزار مترمکعب آب صرفه جویی و به حوزه آبریز دریاچه ارومیه وارد می شود.

وی گفت: برای تحقق این میزان صرفه جویی نیازمند سرمایه گذاری بیش از ۵۰ میلیارد ریال اعتبار در بخش های مختلف از جمله اجرای طرح های آبیاری های نوین، پوشش و لایروبی انهار هستیم.

دریاچه ارومیه با نام سابق دریاچه رضاییه در شمال غربی ایران و بین دو استان آذربایجان شرقی و غربی قرار گرفته و بزرگ ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیاست.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتا از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.

این دریاچه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد و در طی ۱۳ سال گذشته شش متر کاهش سطح داشته و تا تیر سال ۱۳۹۲ بیش از ۷۵ درصد از آب آن خشک شده بود.

براساس نظر کارشناسان، در صورت خشک شدن این دریاچه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با بادهای نمکی شده و زیست محیط منطقه را تغییر خواهد داد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 17 بهمن 1393برچسب:, | 12:45 | نويسنده : شهروند مراغه ای |