مساجد چوبی مراغه از گذشته تاکنون ارمغانی از آزادگی و انس با خدا

مساجد چوبی مراغه از گذشته تاکنون ارمغانی از آزادگی و انس با خدا

مساجد چوبی مراغه با بهره گیری از تزیینات و معماری خاص از گذشته تاکنون، آزادگی، معنویت و انس با خدا را برای انسان به ارمغان می آورد.

 
 
 
 
 
 
 

مسجد به عنوان خانه خدا، عظیم ترین پایگاه فرهنگی و معنوی انسان بوده و محلی برای طلب آمرزش و سجود به درگاه قادر متعال است .

مسجد مهمانسرای حضرت کریم، محل انس با خدا، تکمیل ایمان، تصفیه روح، مصافحه با صالحان، معانقه با فرشتگان و بیعت با ثقلین است.

چهل ستون ها و سقف های چوبی مساجد مراغه با بهره گیری از جالب ترین سبک های معماری پا گرفته در ایران و در دوران شکوفایی معماری عهد صفویه در اصفهان، جلوه های دینی از عبودت بندگان با پروردگار خود را در لایه لایه تنه خود ثبت و ضبط کرده اند.

مساجد چوبی مراغه دارای بداعت و خلاقیت در طراحی و همگونی و انس با طبیعت و شرایط اقلیمی و فرهنگی جامعه بومی بوده و از معماری خاصی برخوردار است.

مساجد ملارستم و ملامعزالدین مراغه با تزیینات چوبی مقرنس کاری و نقاشی روی چوب از اولین مساجد ستون دار پابرجا در این شهرستان است که به الگوی بسیاری از مساجد ستون دار این منطقه تبدیل شده است.

تزیینات رنگارنگ پردوها و صندوقچه های چوبی سقف این مساجد به صورت گل و بوته با خطوطی نرم و چشم نواز نقش بسته است.

به دلیل آب و هوای سرد منطقه، پلان مساجد چوبی این شهرستان مستطیل شکل، بنا از آجر و ازاره ها از سنگ احداث شده است.

مساجد چوبی مراغه از عناصری مانند مناره و گنبد بی بهره بوده و محراب و منبر در آن ها بسیار ساده کار شده و معمولا دارای پنجره های متعدد کوچک در ضلع غربی و شرقی و پنجره های بزرگ در ضلع شمالی و جنوبی است.

در مساجد چوبی مراغه سرستون های مقرنس و نقاشی شده که از پایین به بالا ادامه داشته موجب نمایش کوتاه سقف می شود.

این شگرد مانع یکنواختی و رعب انگیز بودن فضا به دلیل ارتفاع نسبتا بلند سقف می شود تا مقرنس ها که به نحو بارزی نشانگر وحدت در کثرت و کثرت در وحدت است بر همه چهل ستون مسجد نقش بسته است.

تزیینات مساجد چوبی این شهرستان شامل دو دسته تزییناتی است که با چوب شامل مقرنس، منبت، معرق و خراطی و تزیینات روی چوب شامل خوشنویسی و نقاشی روی چوب با طرح های گیاهی، گره های هندسی، اسلیمی و ختایی ایجاد شده است.

تزیینات چوبی مساجد مراغه در پس زیبایی های چشمگیر خود، تجلی گر ساحت الهی در این مکان مقدس بوده و ذهن و روح را از عالم خاکی به عالم غیب و ملکوت معطوف می کند.

رنگ های بکار رفته در تزیینات این مسجدها، مشکی، قهوه ای، نارنجی، سبز و یا ترکیبی از همه آن ها در زمینه قهوه ای است که همگی منشا طبیعی مانند معدنی، گیاهی، جانوری و اکسید فلزات دارد.

گل های شاه عباسی هفت، هشت و 10 پر، مبین مراحل سلوک و حرکت زنجیروار اسلیمی ها، یادآور آفرینش انسان در جهان سرگردان و بازگشت دوباره او به مبدا وحدت بوده و کتیبه ها و خطوط خوشنویسی شده بر سقف بارزترین و فاحش ترین فریاد وجود حق است.

مسجد امام خمینی (ره) (ملارستم سابق)، معزالدین، آقا محمدتقی، شیخ بابا و سفید از مساجد تاریخی این شهرستان است.

شهرستان مراغه با وسعت دو هزار و 186 کیلومتر مربع، پنج درصد از مساحت کل استان را شامل می شود و از معدود شهرهایی است که دارای سابقه پایتختی بوده اما آثار تاریخی و هویت فرهنگی آن در کشور ناشناخته مانده است.

منبع : ایرنا



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 10 فروردين 1394برچسب:, | 13:20 | نويسنده : شهروند مراغه ای |