بیش از 300 هزار گردشگر از جاذبه های سر ایران بازدید کردند

بیش از 300 هزار گردشگر از جاذبه های سر ایران بازدید کردند

و رصدخانه مراغه دومین مکان پر بازدید استان را به خود اختصاص داده است.

 استان آذربایجان شرقی با پنج هزار اثر تاریخی و اماکن و ابنیه های منحصر به فرد در 14 روز تعطیلات نوروزی سال 94 میزبان 324 هزار و 174 گردشگر داخلی و خارجی بود.

 

 آثار تاریخی و باستانی فراوانی در این استان وجود دارد که نمایانگر اهمیت این منطقه به عنوان یک منطقه تاثیرگذار در تاریخ کشور است.

اماکن و ابنیه تاریخی منحصر به فرد، آب و هوای کوهستانی و جاذبه های طبیعی همچون دامنه های کوه سهند و جنگل های ارسباران و مناطق حفاظت شده آینالو از جاذبه های گردشگری این استان محسوب می شود.

این استان با حدود سه میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارای پنج هزار اثر تاریخی است که یک هزار و 700 اثر از آن ها به ثبت ملی رسیده است.

آذربایجان شرقی از شمال به جمهوری های آذربایجان و ارمنستان، از سمت غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی، از سمت شرق به استان اردبیل و از سمت جنوب شرق به استان زنجان محدود شده است.

از جمله جاذبه های طبیعی این استان می توان به دریاچه ارومیه، تالاب های قوری گل، قره قشون و زرنق، دره شاهیوردی، آبشارهای آسیاب خرابه، سرکند دیزج، گل آخور وعیش آباد، جنگل های ارسباران، غارهای اسکندر، آق بلاغ، دوگیجان و کبوتر اشاره کرد.

همچنین ارگ، مقبرة الشعرا، عمارت ایل گلی و بازار تبریز، خانه مشروطه، روستای مجارشین، رصدخانه مراغه، پل دختر میانه، آرامگاه شیخ شهاب الدین اهری، روستای کندوان، روستای پله کانی زنوزق، قلعه بابک، قلعه آوارسین، قلعه ضحاک، کلیسای سن استپانوس، بهشت فسیلی مراغه و حمام کردشت از جمله جاذبه های تاریخی این استان به شمار می آیند.

موزه های آذربایجان شرقی از قدیمی ترین ها و غنی ترین موزه های تاریخی، طبیعی و مردم شناسی کشور محسوب می شوند که از جمله آنها می توان به موزه آذربایجان، مشروطه، قرآن کریم و کتابت، سنجش، قاجار، زنده سفال، ادبی استاد شهریار، عصر آهن، دفتر پژوهش های تاریخی مرحوم یحیی ذکاء ( خانه لاله ای ها)، تاریخ طبیعی و ارامنه در تبریز و ایلخانی مراغه، سنگ نگاره های مراغه، مردم شناسی جنوب سهند، عشایر آذربایجان، هدایای خامنه، محرم، ادب و عرفان شیخ شهاب الدین اهر اشاره کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: کلیسای سنت استپانوس در شهرستان جلفا با 52 هزار و 851 نفر بازدید کننده در تعطیلات امسال، صدرنشین آثار و اماکن تاریخی و گردشگری پربازدید این استان بوده است.

فرزین حق پرست افزود: پس از آن رصدخانه مراغه با 46 هزار و 319 نفر، موزه آذربایجان با 28 هزار و 384 نفر، موزه قاجار با 26 هزار و 734 نفر پربازدید ترین اماکن تاریخی و گردشگری آذربایجان شرقی در این مدت بوده اند.

وی گفت: از ابتدای تعطیلات تا سیزدهم فرودین ماه جاری 326 هزارو 771 نفر درمراکز اقامتی آذربایجان شرقی اسکان یافتند.

حق پرست با اشاره به بازدیدهای کنترلی ستاد هماهنگی سفر استان از اماکن اقامتی و دفاتر خدماتی گفت: در این مدت دو هزار و 400 مورد بازدید نظارتی انجام شد که از مجموع این بازدیدهای نظارتی به 73 مورد تذکر و 35 مورد اخطار کتبی منجر شد.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی نیز گفت: با آغاز طرح امداد نوروزی از 27 اسفند ماه سال گذشته تا 14 فروردین ماه جاری تکنسین های این مرکز به سه هزار و 177 ماموریت اعزام شدند.

دکتر روزبه رجایی غفوری افزود: ازاین تعداد دو هزار و 357 مورد مربوط به ماموریت های غیر تصادفی بوده که یک هزارو 279 نفر به بیمارستان منتقل شده اند.

وی گفت: در 481 مورد ماموریت تصادفی شهری، تکنسین های این مرکز 404 مصدوم را به بیمارستان انتقال دادند و در این تصادفات چهار نفر نیز کشته وجود داشت.

رجایی اضافه کرد: در مجموع 339 ماموریت تصادف جاده ای در سطح استان 245 مصدوم به بیمارستان منتقل، 13 نفر جان خود را از دست دادند.

وی گفت: با آغاز طرح امداد نوروزی 10 ایستگاه سلامت این مرکز در ورودی های اصلی شهرهای تبریز، سراب، بستان آباد، عجب شیر، سه راهی هادی شهر، مرند و میانه مستقر شدند تا ارایه خدمات دهند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی تاکید کرد: پایگاه های شهری و جاده ای، موتور آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و بالگرد هوایی اورژانس 115 در این ایام آماده مقابله با حوادث غیرمترقبه و خدمت رسانی به مسافران بودند.

رییس پلیس راه آذربایجان شرقی نیز گفت: از آغاز تعطیلات نوروزی تا چهاردهم فروردین ماه جاری حجم تردد خودروها در این استان با 10 درصد افزایش به 10 میلیون دستگاه رسید.

سرهنگ حسن فرجی افزود: در این مدت حوادث رانندگی منجر به فوت با 28 نفر فوتی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 10 درصد افزایش داشت.

منبع : ایرنا

وی گفت: همچنین تصادفات منجر به جرح در جاده های استان با 400 نفر مصدوم هشت درصد کاهش یافته است.

سرهنگ فرجی اعلام کرد: هم اکنون بار ترافیکی در مسیر تبریز- زنجان پرحجم است و پیش بینی می شود از بعدازظهر امروز از حجم آن کاسته و به حالت عادی و روان برسد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 15 فروردين 1394برچسب:, | 17:12 | نويسنده : شهروند مراغه ای |