مقامات عربستانی پایبندی لازم را به مسایل اخلاقی و دینی ندارند
نماینده مراغه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هتک حرمت ماموران آل سعود به ایرانی ها در فرودگاه جده گفت: این اقدام غیراخلاقی و غیرانسانی و غیرشرعی است و نشان می دهد مقامات عربستانی پایبندی لازم را به مسایل اخلاقی و دینی ندارند.

مهدی دواتگری، نماینده مراغه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هتک حرمت ماموران آل سعود به ایرانی ها در فرودگاه جده به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: این اقدام غیراخلاقی و غیرانسانی و غیرشرعی است و نشان می دهد هنجارهای اخلاقی در کشور عربستان به هم ریخته است به طوری که دو سال گذشته نیز دیپلمات مست عربستانی در تهران پشت رل نشست و یک شهروند ایرانی را به قتل رساند.

به گفته وی این گونه اقدامات نشان می دهد که مقامات عربستانی پایبندی لازم را به مسایل اخلاقی و دینی ندارند.

این نماینده ادامه داد: در حالیکه دو نوجوان از مراسم عمره به کشور بازمی گشتند به بهانه بازرسی مورد تعرض قرار گرفتند البته طبق اعلام مسئولان وزارت خارجه و مسئولان حج تعرض در حدی بوده که به شکل تجاوز بوده اما با این وجود ما هنوز موفق به ملاقات با خانواده ها و این نوجوانان نشده‌ایم.

وی گفت: بنا شده است قبل از ظهر یکشنبه هفته آینده جلسه ای در وزارت خارجه با حضور مسئولان این وزارتخانه و سازمان حج و زیارت و بعثه رهبری در حج، و سایر دست اندرکاران و خانواده های نوجوانان متعرض شده تشکیل شود و این موضوع به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین در بعدازظهر همان روز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز این موضوع را با حضور مسئولان وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت مورد بررسی قرار می دهد.

دواتگری با بیان اینکه نمایندگان از رفتارهای غیراخلاقی و غیرانسانی با زائران ایرانی در عربستان نگران هستند گفت: بر همین اساس امروز طرح یک فوریتی در مجلس به امضای تعدادی از نمایندگان رسید و به هیئت رییسه تقدیم شد که طبق این طرح دولت ملزم می شود تا زمانی که امنیت زائران ایرانی تامین نشود از الزام آنها به عمره خودداری شود.

نماینده مراغه با بیان اینکه در سایت حدود 850 هزار نفر عمره گذار ایرانی عازم مکه می شوند گفت: اگر تا مقطعی از سفر آنها جلوگیری شود حتماً دولت عربستان را بیشترین ضرر را خواهند دید چون حتی کشور اندونزی نیز که چندین برابر ما جمعیت دارد نیز این حجم عمره گذار را ندارد.

وی ادامه داد: شاید با این اقدام ما دولت عربستان متوجه اقدامات زشتش شود.

وی تاکید کرد: طبق اعلام مقامات وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت دو مامور تعرض کننده بازداشت شده اند گفت: در موارد اینچنینی مجازات در قوانین عربستان اعدام است و ما انتظار داریم دولت عربستان این دو مامور را به اشد مجازات برساند.

دواتگری همچنین خطاب به مسئولان وزارت خارجه اعلام کرد: بهتر است مسئولان وزارت خارجه این موضوع را به صورت جدی دنبال کنند و حقوق اتباع ایرانی را پیگیری کند زیرا ما این اقدام را توهین آشکار به ملت ایران می دانیم و وظیفه ما نمایندگان ملت حفظ اعتبار و آبروی شهروندان ایرانی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: با وجود اینکه وزارت امور خارجه کاردار سفارتخانه عربستان را احضار و اعلام کرد اما باز هم ما انتظار داریم که دولت عربستان برای حفظ این اقدام زشت عذرخواهی کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 19 فروردين 1394برچسب:, | 13:36 | نويسنده : شهروند مراغه ای |