شروع ساخت آزادراه مراغه – هشترود نقطه عطفی در توسعه منطقه است

نماینده مجلس:

شروع ساخت آزادراه مراغه – هشترود نقطه عطفی در توسعه منطقه است

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی گفت: شروع رسمی ساخت آزاد راه مراغه - هشترود در سفر استانی رییس جمهوری به آذربایجان شرقی نقطه عطفی در توسعه پایدار منطقه است.

 

مهدی دواتگری در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران به منظور ارایه دستاوردها و نتایج هفدهمین سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی افزود: این آزاد راه که با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به صورت رسمی آغاز شد، زمینه توسعه پایدار و توسعه حمل و نقل زمینی شهرستان های جنوب استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی و شمال کردستان را فراهم می کند.

وی اظهار کرد: این طرح به طول 92 کیلومتر در قالب سه قطعه اجرا می شود که برای اجرای قطعه اول آن به طول 26 کیلومتر در مدت 30 ماه، یک هزار و 115 میلیارد و 496 میلیون ریال پیش بینی شده است.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر ادامه داد: آغاز احداث آزاد راه مراغه - هشترود، حرکت خوب و مبارکی برای تردد مطمئن مردم و مسافران، توسعه پایدار منطقه و جذب سرمایه گذاری در شهرستان های جنوب استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی و شمال کردستان است.

مهدی دواتگری، با اشاره به اینکه این طرح در سه مرحله اجرا می شود، یادآوری کرد: اجرای قطعه اول این آزادراه از هشت ماه گذشته به طول 26 کیلومتر از سمت مراغه آغاز و مراحل خرید 12 کیلومتر این قطعه انجام و 10 کیلومتر نیز آزاد سازی شده است.

وی گفت: هم اکنون نیز اسناد مناقصه قطعه دوم آماده بوده که با موافقت وزارت راه و شهرسازی، تلاش می شود در هفته آینده این مناقصه برگزار و همزمان با ادامه قطعه اول، اجرای قطعه دوم نیز آغاز شود.

دواتگری، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اجرای 60 درصد این طرح بر عهده وزارت راه و شهرسازی و 40 درصد نیز بر عهده بانک سپه است، منابع مالی احداث این طرح در اختیار بانک سپه بوده و می توان قطعه دوم این آزاد راه را از کیلومتر 27 تا تقاطع بزرگراه پیامبر اعظم (ص) (قویون قشلاقی) آغاز کرد.

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی گفت: کارفرمای قطعه اول این طرح، شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و پیمانکار آن، موسسه عاشورای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) است.

دواتگری، با اشاره به اینکه عرض تملک شده این آزاد راه حدود 76 متر بوده و عرض احداث آن 28.6 سانتی متر خواهد بود، افزود: در قطعه اول این طرح حدود دو میلیون و 810 هزار مترمکعب خاکبرداری، یک میلیون و 620 متر مکعب سنگ برداری، دو میلیون و 310 هزار متر مکعب خاکریزی، 51 هزار و 500 متر مکعب بتن ریزی و 234 هزار و 752 تن آسفالت ریزی می شود.

وی، با اشاره به اینکه مراغه به عنوان دومین شهرستان آذربایجان شرقی پس از تبریز به علت نبود راه دسترسی مناسب در بن بست قرار گرفته است، گفت: با احداث این آزادراه، آینده این منطقه متحول و حداقل انتظارات مردم از دولت جمهوری اسلامی محقق می شود.

وی یادآوری کرد: طبق اعلام پلیس راه کشور، در جاده قدیمی مراغه به هشترود طی پنج سال گذشته حدود دو هزار و 800 نفر کشته و زخمی شده اند که این آمار به نوبه خود برای یک جاده 100 کیلومتری بسیار وحشتناک است.

دواتگری، از تزریق 170 میلیارد ریال اعتبار در مدت دو هفته آینده به اجرای عملیات قطعه اول آزاد راه مراغه - هشترود خبر داد و گفت: تخصیص این اعتبار، نشان از توجه خوب وزارت راه و شهرسازی و بانک سپه نسبت به این طرح بوده و از پیمانکار طرح نیز انتظار می رود که در اجرای عملیات، سرعت عمل بیشتری از خود نشان دهد.

آزاد راه مراغه - هشترود به طول 92 کیلومتر بوده که در این طرح 32 دهنه پل بزرگتر از هشت متر و 104 دهنه پل کوچکتر از هشت متر با چهار خط عبوری به عرض 28.6 متر، سرعت رفت و آمد متوسط 120 متر در ساعت پس از احداث، اجرا می شود و هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده است.

عملیات این طرح شامل 14 میلیون و 600 هزار میلیون متر مکعب عملیات خاکبرداری، شش میلیون و 700 هزار مترمکعب عملیات خاکریزی، 750 متر مکعب زیرساخت و 750 هزار تن آسفالت ریزی است.

با اجرای آزاد راه مراغه - هشترود، طول این مسیر 9 کیلومتر کاهش می یابد و در طول بهره برداری 20 ساله این آزاد راه، حدود 123 میلیون لیتر بنزین و 294 میلیون لیتر گازوییل و در هر بار طی مسافت 50 دقیقه در وقت مسافران این آزاد راه به صورت میانگین صرفه جویی می شود.

محور فعلی مراغه – هشترود به طول 101 کیلومتر بوده که با پیچ های خطرناک از دو شهر خداجو و نظرکهریزی می گذرد، با آنکه بیشتر ترانزیت شهرهای جنوب استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان از این مسیر است، این جاده از غیر استانداردترین جاده های کشور محسوب می شود.

طبق آمار پلیس راه کشور، در پنج سال گذشته حدود 800 نفر در این محور کشته و زخمی شده که کشته شدن شش نفر از کارکنان و معلمان بخش نظرکهریزی و چند استاد دانشگاه در این محور از آن جمله است و از این گذشته یک هزار و 62 خودور نیز خسارت دیده است.

دواتگری همچنین از قول مساعد وزیر راه و شهرسازی برای تکمیل بیمارستان آموزشی و پزشکی مراغه (سینای سابق) خبر داد و افزود: بر اساس قول آقای آخوندی، امسال تمامی اعتبار لازم این طرح تخصیص می یابد و در پایان سال جاری ساخمان این بیمارستان تکمیل و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تجهیز امکانات پزشکی و درمانی تحویل می شود.

وی گفت: بیمارستان سینا هم اکنون با 83 درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند 120 میلیارد ریال اعتبار است که در بودجه سال جاری 50 میلیارد ریال تامین شده و نیاز به تخصیص 70 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارهای در اختیار نهاد ریاست جمهوری دارد.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی همچنین از آغاز طرح مطالعه جامع احیای رصدخانه مراغه خبر داد و گفت: موافقت نامه این طرح در شب عید امسال از رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اخذ شده اما تا کنون در این ارتباط اقدامی انجام نشده است.

دواتگری، یادآوری کرد: با توجه به حضور مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هفدهمین سفر استانی رییس جمهوری در مراغه و بازدید از این اثر تاریخی، وی دستورهای لازم را در این ارتباط صادر و بر اجرای طرح مطالعه جامع رصدخانه تاکید کرد.

رصدخانه تاریخی مراغه متعلق به قرن هفتم هجری قمری، بزرگترین رصدخانه تاریخ جهان اسلام بوده که به دستور هلاکوخان و توسط خواجه نصیرالدین طوسی احداث شده است.

این رصدخانه که این روزها آثار کمی از آن به جا مانده است، یادگاری از دوران طلایی علم و فرهنگ ایران در دنیا به حساب می آید که در سال 657 بنا شده است.

دواتگری، همچنین از موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای احداث خانه امید این شهرستان خبر داد و گفت: این خانه در راستای تامین امکانات تفریحی و فرهنگی برای بازنشستگان این شهرستان احداث می شود که هم اکنون زمین مورد نیاز آن تامین شده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, | 13:31 | نويسنده : شهروند مراغه ای |