سیب مراغه‌ همچنان در آسمان می‌چرخد/ توقف طرح‌های توسعه محصول

سیب مراغه‌ همچنان در آسمان می‌چرخد/ توقف طرح‌های توسعه محصول

کراپ‌شده - سیب شهرستان مراغه با دارا بودن اقلیم مناسب از قطبهای مهم تولید سیب در کشور محسوب می شود و ۶۰ درصد محصول شهرستان به کشورهای دیگر صادر می شود اما کشاورزان این منطقه با مشکلاتی دست به گریبان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر،مراغه از شهرستانهای استان آذربایجان شرقی است و با تبریز ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.این شهر در دورانهای گذشته تاریخ ایران پایتخت حکمرانان ایلخانی بوده است.

مراغه در جنوب غربی استان آذربایجان شرقی، در مشرق دریاچه ارومیه و بر دامنه جنوبی کوه سهندقرار گرفته است این شهرستان به دلیل داشتن آب و هوای متعدل متمایل به سرد و نسبتاً مرطوب دارای باغهای سرسبز و دل انگیز است.

ترکیب مشاغل و توزیع منابع درآمد در شهرستان مراغه در مجموع نشان می‌دهد این شهرستان در قالب فعالیت‌های اقتصادی یک مرکز کشاورزی محسوب می‌شود.

تولید میوه این شهر سالانه ۲۳۷ هزار تن انواعی از جمله سیب، انگور، گردو، بادام و گوجه سبز است که محصول بیش از ۲۰ هزار هکتار باغ میوه اطراف این شهر است. حدود ۷۰ درصد از این تولیدات به صورت مستقیم یا به شکل فراورده‌های کشاورزی به دیگر کشورها صادر می‌شود.

استان آذربایجان شرقی و شهرستان مراغه یکی از قطب های مهم تولید سیب در کشور محسوب می شود که به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا، همه ساله این محصول به کشورهای دیگر صادر شده و ارزآوری خوبی نیز دارد.

اما در این میان برخی باغداران از ارائه قیمت خرید ناعادلانه توسط مسئولان حوزه کشاورزی و کسب سود بسیار کم خود ناراضی بوده و خواستار حمایت بیشتر دولت از تولید کنندگان این محصول هستند.

از سوی دیگر سرمازدگی باغها این شهرستان سبب شده است تا این باغداران میل کمتری به تولید این محصول داشته باشند.

آذربایجان شرقی رتبه دوم تولید سیب در کشور

ابوالفضل شکوری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت بالای سیب مراغه اظهار داشت: آذربایجان شرقی از لحاظ تولید سیب رتبه دوم کشور را دارد که سطح زیر کشت این محصول در استان حدود ۳۷ هزار و ۸۰۰ هکتار بوده که ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار آن در شهرستان مراغه قرار گرفته است.

سیب مراغه

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه شهرستان مراغه قطب تولید سیب استان و همچنین کشور محسوب می شود، گفت: سیب مراغه به دلیل اقلیم مناسب این شهرستان، مناسب صادرات بوده و مشتری های خاص خود را در بازارهای جهانی دارد.

میانگین برداشت سیب در هر هکتار  ۲۰ تن است که به دلیل اقلیم مناسب مراغه حتی شاهد برداشت ۱۸۰ تن در هر هکتار از زمین های کشاورزی مراغه هستیم.

شکوری با اشاره به برداشت بالاتر از میانگین سیب از باغات این شهرستان گفت: میانگین برداشت سیب در هر هکتار در استان، ۲۰ تن است که به دلیل اقلیم مناسب این شهرستان حتی شاهد برداشت ۱۸۰ تن در هر هکتار از زمین های کشاورزی مراغه هستیم.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد سیب مراغه به خارج از کشور صادر می شود که این امر نشان از پتانسیل بالای این محصول کشاورزی و ارزش صادراتی و اقتصادی آن دارد که با اندکی توجه به باغات این میوه و حمایت از کشاورزان می توان آن را به یکی از محصولات کشاورزی با ارزآوری بالا تبدیل کرد.

کم آبی مانع از توسعه باغهای سیب می شود

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص مشکلات کمبود آب در این باغات گفت: مشکل کم آبی همانند دیگر محصولات گریبان گیر باغات سیب استان نیز است که باید در این زمینه برنامه های مناسبی در نظر گرفته شود.

سیب مراغه

شکوری ادامه داد: به دلیل برخی مشکلات کم آبی و خشک شدن دریاچه ارومیه از توسعه باغات سیب جلوگیری کرده و در پی اصلاح آن ها خواهیم بود.

وی افزود: همچنین از تحقیقات مفید برای تولید محصول مطلوب بازارهای جهانی استقبال می کنیم تا بتوانیم محصولاتی با ذائقه بازارهای بین المللی را تولید کنیم.

بعضی وقتها از تولید سیب مایوس می شویم

کریم صادقی یکی از باغداران شهرستان مراغه در گفتگو با مهر بیان کرد: متاسفانه محصول سیب با قیمت عادلانه ای از سوی سازمان های دولتی خریداری نمی شود و این امر سبب ایجاد مشکلاتی در بازار این محصول شده است و بعضی اوقات از اینکه باغدار سیب هستیم پشیمانی می شویم.

این باغدار مراغه ای با بیان اینکه میوه سیب این شهرستان از کیفیت بالایی در کشور برخوردار است، گفت: همه ساله شاهد صادرات سیب این شهرستان به کشورهایی همچون عراق، پاکستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان و کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم که این امر نشان از محبوبیت این محصول در بازارهای جهانی دارد.

سیب مراغه

 وی ادامه داد: اما اگر حمایت لازم از تولیدکنندگان سیب این شهرستان شکل نگیرد به طور قطع میزان تولیدات سیب در مراغه کاهش خواهد یافت زیرا باغداران نمی‌توانند محصول خود را به قیمت منطقی و با سود مناسب بفروشند.

این میوه در بسیاری از بازارها با قیمت چند برابر بیشتر از قیمت خریداری شده از باغداران به فروش می رسد صادقی افزود: این میوه در بسیاری از بازارها با قیمت چند برابر بیشتر از قیمت خریداری شده از باغداران به فروش می رسد که این امر اجحافی در حق باغداران و کشاورزان است به گونه ای که زحمت یک ساله برای تولید این میوه را باغداران می کشند و سود چند برابری نصیب فروشنده ها و دلالان می شود.

لزوم حمایت از کشاورزان مراغه ای در صورت آسیب دیدگی باغهای سیب

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر نیز با بیان اینکه این شهرستان دارای شهرت ویژه ای در بحث تولید سیب است، گفت: با توجه به اقلیم مناسب این شهرستان و تولید حجم بالایی از سیب کشور در مراغه باید شاهد حمایت های ویژه از کشاورزان مراغه ای به خصوص در زمینه تولید سیب باشیم.

مهدی دواتگری ادامه داد: سال گذشته به دلیل سرمازدگی متاسفانه بیشتر باغات مراغه دچار آسیب شده بودند که باید دولت با کمک بیمه این خسارات را جبران کند تا بیشتر از این شاهد کاهش تولید میوه در مراغه نباشیم.

سیب مراغه

وی افزود: در صورتی که این حمایت از سوی دولت شکل نگیرد کشاورزان این شهرستان به تدریج نسبت به تولید محصول سیب مایوس تر شده و این پتانسیل بزرگ که می تواند منبع خوبی برای ارزآوری کشور باشد به تدریج از بین خواهد رفت.

دواتگری با بیان اینکه باغداران شهرستان سود زیادی از تولید محصول سیب نصیبشان نمی شود، گفت: بخش قابل توجهی از سیب تولیدی شهرستان دچار سرمازدگی شده و باقی محصول نیز به قیمت خوبی خریداری نمی شود که البته وجود دلالان در این بازار مشکل را چندین برابر می کند.

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس ادامه داد: از سوی دیگر از مسئولان سازمان جهاد کشاورزی می خواهیم با ارائه طرح های مناسب برای ایجاد تنوع در تولید سیب استان تلاش کنند تا بتواینم سیب هایی با ذائقه مشتری بازارهای جهانی ارائه کنیم.

با توجه به تولید انبوه سیب در شهرستان مراغه و ارزآوری بالای آن باید شاهد حمایت های ویژه دولت از تولیدکنندگان این محصول کشاورزی باشیم تا نارضایتی های این باغداران سبب کاهش میزان تولید محصول سیب نشود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 12 خرداد 1394برچسب:, | 20:5 | نويسنده : شهروند مراغه ای |