مقدمات احیای رصدخانه مراغه در بودجه سال 95 لحاظ می شود

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس:

مقدمات احیای رصدخانه مراغه در بودجه سال 95 لحاظ می شود

 رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مقدمات لازم برای احیای رصدخانه تاریخی فرهنگی مراغه در برنامه بودجه سال 95 فراهم می شود.

حجت الاسلام احمد سالک کاشانی، روز دوشنبه در بازدید تعدادی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از رصدخانه تاریخی مراغه افزود: علم نجوم از علوم بسیار مهم در اسلام بوده که خواجه نصیرالدین طوسی با تاسیس رصدخانه مراغه و با استفاده از دانش خود امکانات این علم را برای اولین بار در ایران اسلامی ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه ماندن رصدخانه مراغه به شکل کنونی، در آینده یک ضایعه بزرگ در عرصه فرهنگی کشور خواهد بود، اظهار کرد: انتظار می رود تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اهمیت این مکان واقف شوند تا بتوان مشکلات پیش روی احیای این اثر تاریخی فرهنگی را مرتفع کرد.

سالک، از بررسی بیشتر کمیسیون فرهنگی برای تخصیص اعتبار لازم برای احیای این رصدخانه در سال آینده خبر داد.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: بقایای این رصدخانه در سال 53 توسط پرویز ورجاوند، باستان شناس ایرانی کاوش و خواناسازی شده است.

مهدی دواتگری، افزود: از آن زمان تا کنون کاوش مهمی در این اثر تاریخی و فرهنگی انجام نشده و هم اکنون به منظور احیای این اثر تاریخی به دنبال اخذ مجوزهای لازم از نهادهای مربوط و همچنین کاوش در آن هستیم.

وی اظهار کرد: این اثر تاریخی به عنوان شناسنامه هویت فرهنگی منطقه بوده به طوری که در سال جاری یک هزار و 500 گردشگر خارجی و حدود 68 هزار گردشگر داخلی از این اثر تاریخی بازدید کرده اند.

دواتگری، ادامه داد: احیا نشدن این اثر تاریخی موجب نارضایتی گردشگران می شود که این مساله می تواند تاثیر منفی در توسعه صنعت گردشگری منطقه داشته باشد.

رصدخانه مراغه با ثبت 63 هزار و 530 بازدید در ایام نوروز امسال به عنوان دومین اثر پربازدید استان انتخاب شده است.

این رصدخانه متعلق به قرن هفتم هجری قمری و بزرگترین رصدخانه تاریخ جهان اسلام است که در سال 657 بنا شده و در برپایی آن شخصیت های بزرگی مثل علامه قطب الدین فخرالدین مراغی، محی الدین مغربی، علی بن محمود نجم الدین الاسطرلابی و دیگر بزرگان آن روزگار شرکت داشتند.

احداث رصدخانه 15 سال به طول انجامید و در این مدت به دستور هلاکو خان کتاب ها و اسباب و آلات علمی و نجومی بسیاری در آن گردآوری شد.

مهمترین علت تاخیر در احیای رصدخانه تاریخی و فرهنگی مراغه همجواری این اثر تاریخی با ایستگاه برون مرزی صدا و سیما است.

تعدادی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به همراه مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسوولان استانی و محلی در سفر به شهرستان مراغه علاوه بر بازدید از این رصدخانه از کارخانه صنایع کاغذ و مرکز ترک اعتیاد گلستان بازدید کردند.

همچنین اعضای این کمیسیون در جمع مردم در مسجد امامزاده سیدمحمد(ع) و مجمع عمومی بسیج مراغه شرکت کرده و با حیدر عباسی شاعر معاصر مراغه دیدار کردند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 19 خرداد 1394برچسب:, | 8:31 | نويسنده : شهروند مراغه ای |