شهردار مراغه: بنیاد بین المللی عبدالقادر زمینه ساز ارتقای فرهنگی است

 شهردار مراغه گفت: بنیاد بین المللی عبدالقادر مراغی زمینه ساز ارتقای فرهنگی این شهرستان با هدف ایجاد محلی برای بهره مندی فرهیختگان و پژوهشگران است.

 

نادر ابراهیمی، در آیین برنامه ریزی و هماهنگی تاسیس بنیاد بین المللی عبدالقادر مراغی افزود: تاسیس این بنیاد در راستای تقویت مبانی فرهنگی و ارتقای سطح آگاهی مردم از پیشینه علمی، ادبی و هنری این شهرستان انجام می شود.

وی اظهار کرد: ساماندهی و گسترش فعالیت های علمی و پژوهشی برای شناختن و شناساندن جلوه های تمدن، فرهنگ، تاریخ و افکار و آثار مشاهیر مراغه به منظور بررسی دقیق شرح حال و آثار دانشمندان، هنرمندان و فرهیختگان از دیگر اهداف تاسیس این بنیاد است.

ابراهیمی، با بیان اینکه این بنیاد با تلاش شهرداری، شورای اسلامی و جمعی از علاقه مندان فرهنگ و تاریخ مراغه راه اندازی می شود، ادامه داد: در این بنیاد اطلاعات مربوط به هنرها و صنایعی که در نتیجه تحول های صنعتی و کم توجهی در خطر از میان رفتن است، گردآوری می شود.

شهردار مراغه یادآوری کرد: ایجاد شبکه اطلاع رسانی و تهیه لوح های فشرده در زمینه عبدالقادر، برگزاری همایش های متعدد ماهانه یا فصلی با حضور دانشمندان و پژوهشگران ایرانی و غیر ایرانی، انجام امور انتشاراتی، انتشار فصلنامه تخصصی، ایجاد و تجهیز کتابخانه تخصصی موسیقی و گردآوری نسخ خطی و غیر خطی از دیگر اهداف و برنامه های بنیاد عبدالقادر مراغی است.

ابراهیمی، افزود: هم اکنون مراحل اخذ مجوز قانونی این بنیاد از نهادهای ذی ربط در حال انجام بوده و به منظور استقرار تشکیلات اداری آن، یکی از خانه های تاریخی شهر در موقعیت مکانی مناسب توسط شهرداری خریداری شده و مرمت آن نیز با هماهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان آغاز شده است.

عبدالقادر مراغه ای مشهور به معلم ثالث از نظریه پردازان عصر حاضر موسیقی، در قرن نهم هجری قمری در مراغه متولد و در مراحل مختلف زندگی اش در دربارهای بغداد، بصره و هرات نزد شاهرخ شاه تیموری مشغول به کار بود.

مقاصدالالحان و جامع الالحان اولین نمونه های جامع نت نویسی شده ایرانی، کنزالالحان و شرح ادوار (درباره ایقاع) از مهمترین آثار عبدالقادر مراغه ای بوده و موسیقی فیلم امام علی (ع) نیز از آثار او است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 24 خرداد 1394برچسب:, | 17:33 | نويسنده : شهروند مراغه ای |