تهدید بیماری تب مالت برای مراغه

کنترل پایدار تب مالت در مراغه با توجه به سیر نزولی ابتلا به این بیماری در این شهرستان نیازمند توجه جدی مسوولان است.

افزایش آمار نگران کننده ابتلا به این بیماری از اسفند سال 92 در این شهرستان شروع و از آن پس دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و شبکه دامپزشکی مراغه با همکاری هم در راستای کاهش این بیماری گام برداشتند تا اینکه در آمار منتهی به فروردین و اردیبهشت سال جاری، ابتلا به این بیماری نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 40 درصدی مواجه شد.

کارشناسان مسایل بهداشتی با اشاره به موفقیت نسبی دستگاه های مسوول در کنترل و کاهش موارد ابتلا به تب مالت در مراغه می گویند ادامه این روند نیازمند تامین دزهای بیشتر واکسن تب مالت، همکاری بیشتر دستگاه های ذیربط، مایه کوبی به موقع دام ها و آموزش مردم و دامداران برای پیشگیری از این بیماری است.

اهمیت تلاش برای کنترل پایدار کاهش آمار مبتلایان به تب مالت زمانی آشکار می شود که بدانیم متوسط ابتلا به این بیماری در آذربایجان شرقی 35 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است در حالی که میانگین ابتلا به این بیماری در مراغه با 114 نفر به ازای هر 100 هزار نفر بیش از سه برابر میانگین استانی بوده و نیازمند توجه بیشتر مسوولان است.



رییس دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کاهش نزولی ابتلا به بیماری تب مالت در این شهرستان، افزود: در دو ماه سال جاری 34 مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده در حالی که این آمار در مدت مشابه سال گذشته، 62 مورد بود.

علی جنتی، افزود: مهمترین علت کاهش این آمار، افزایش تعامل این دانشکده با شبکه دامپزشکی و افزایش سهمیه مایه کوبی دام های این شهرستان علیه این بیماری است.

وی با اظهار نگرانی از کاهش سهمیه مایه کوبی این شهرستان علیه این بیماری در سال جاری، خواستار توجه و رسیدگی بیشتر مسوولان استانی به این موضوع شد.

رییس دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه با اشاره به اینکه برای کنترل پایدار این بیماری باید طرح تشدید مایه کوبی به مدت سه سال به صورت مستمر ادامه داشته باشد، ادامه داد: کاهش سهمیه مایه کوبی نسبت به سال گذشته می تواند زمینه افزایش ابتلا به این بیماری در این شهرستان را مجددا فراهم کند.

جنتی، با اشاره به اینکه طبق آمار 80 درصد مبتلایان به این بیماری در مناطق روستایی و 20 درصد در مناطق شهری ساکن هستند، یادآوری کرد: بیشترین میزان مبتلایان به تب مالت را مردان و در گروه سنی 13 تا 43 سال تشکیل می دهند.

وی، با بیان اینکه خودمراقبتی مردم بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است، گفت: هزینه درمان این بیماری بالا بوده و به قشر کاری جامعه آسیب وارد می کند.

جنتی، آموزش به شهروندان را از دیگر راهکارهای کاهش ابتلا به این بیماری عنوان کرد و افزود: این دانشکده در سال گذشته کارگاه های آموزشی مختلف با حضور مسوولان برگزار کرده و در سال جاری نیز این سیاست را ادامه می دهد.



رییس شبکه دامپزشکی مراغه  از مایه کوبی 156 هزار راس گوسفند و بره در این شهرستان طی سال جاری خبر داد و افزود: این تعداد دام در یک هزار و 74 واحد دامی واکسینه شده اند.

علی پاشایی، افزود: این طرح بیشتر در روستاها و مناطق شناسایی شده خطر ابتلا به بیماری تب مالت اجرا شده و در آینده نیز ادامه این طرح انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه تشدید مایه کوبی دام های این شهرستان علیه بیماری تب مالت از سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: اجرای این طرح در سال جاری، با وجود کاهش سهیمه مایه کوبی ادامه می یابد.

پاشایی، ادامه داد: در سال گذشته 249 هزار راس دام در این شهرستان علیه بیماری های دامی مایه کوبی شد.

تب مالت از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است که بر اثر ورود باکتری بروسلا از دام های آلوده به انسان ایجاد و این بیماری در گوسفند و گاو شیوع زیادی دارد و باعث تلف شدن و سقط جنین در دام ها می شود.

خوردن شیر غیرپاستوریزه دام آلوده و لبنیاتی که از شیر خام به دست می آید از جمله خامه، پنیر و بستنی موجب ابتلا به تب مالت می شود.



نظرات شما عزیزان:

علی
ساعت14:55---13 تير 1394
خبرات توپ ان . می فهمی نوپ

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:, | 14:48 | نويسنده : شهروند مراغه ای |