جشنواره عمومی نجوم و اخترشناسی در مراغه برگزار شد

 جشنواره عمومی نجوم و اختر شناسی، همزمان با پایان دهمین کارگاه نجوم کشور در مراغه برگزار شد.

 

این جشنواره پنجشنبه شب در پارک معلم این شهرستان با حضور دانشجویان شرکت کننده در دهمین کارگاه نجوم کشور و مردم علاقه مند به نجوم به منظور رصد اجرام آسمانی برگزار شد.
رییس مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه، به خبرنگار ایرنا گفت: آخرین رصد ستارگان در جمع عموم مردم انجام شد.
حسین عبادی، افزود: در این جشنواره چهار دستگاه تلسکوپ شامل تلسکوپ پروکسی اسلاید سیار، 12 اینچی دابسونی، دوربین دوچشمی رصد ستارگان و دوربین عکاسی از اجرام آسمانی استفاده شد.
وی اظهار کرد: در این جشنواره انواع اجرام آسمانی از جمله ستاره قطبی، جکسون آندرومدا، ذات الکرسی، دب اکبر و دب اصغر، ام 13، ام 57 و زحل توسط دانشجویان و مردم علاقه مند به علم نجوم رصد شد.
عبادی، ادامه داد: این مرکز علمی و تحقیقاتی در نظر دارد جشنواره های عمومی خود را هر دو ماه، در یکی از پارک ها و فضاهای عمومی این شهرستان برگزار کند.
دهمین کارگاه پیشرفته نجوم با حضور 60 دانشجوی مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای فیزیک و نجوم و اختر فیزیک از سراسر کشور از روز یکشنبه 25 مرداد به مدت پنج روز در مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه برگزار شد.
موضوعات تخصصی ساختار تحول ستارگان، گرانش و کیهان شناسی، فیزیک پلاسمای فضایی، نجوم رادیویی، مختصات نجومی، ماده تاریک، عکاسی نجومی، نجوم کروی، ابزار آلات رصدی، ماهواره های رصدی و رصد شبانه از محورهای این کارگاه بود.
این کارگاه به مدت 10 سال متوالی توسط مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه برگزار می شود.
مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه در اردیبهشت سال 81 با موافقت شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یک مرکز پژوهشی تاسیس شد.
فعالیت های پژوهشی این مرکز از سال 82 آغاز شده که علاوه بر محققان دانشگاه های داخل کشور محققانی از موسسات پژوهشی خارجی مانند موسسه پژوهشی ایزمیران روسیه، رصدخانه کوت دازور فرانسه، رصد خانه بویراکان ارمنستان و دانشگاه باکو در قالب قراردادهای پژوهشی با این مرکز همکاری داشتند.
تاکنون اجرای بیش از 450 طرح پژوهشی توسط محققان در این مرکز پیشنهاد شده که نتیجه آن چاپ بیش از 320 مقاله ISI ، ارایه 42مقاله در کنفرانس های علمی بین المللی و ارایه 32 مقاله در همایش های علمی ملی است.
این مرکز از مهر سال 1392 نیز فعالیت آموزشی خود را با پذیرش چهار دانشجو در دوره کارشناسی ارشد و دکتری رشته فیزیک نجومی آغاز کرده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 17:11 | نويسنده : شهروند مراغه ای |