کاهش 51.5 درصدی ابتلا به تب مالت در مراغه

 معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مراغه گفت: در آمار منتهی به شهریور امسال، ابتلا به بیماری تب مالت در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال قبل 51.5 درصد کاهش یافته است.

 

احمد مجتهدی، در کارگروه سلامت این شهرستان افزود: در سال جاری 93 مورد ابتلا به این بیماری در این شهرستان گزارش شده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته 193 مورد بود.
وی اظهار کرد: دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه با همکاری نهادهای مربوط از جمله شبکه دامپزشکی، هم اکنون به کنترل پایدار نسبی این بیماری دست یافته و موفقیت نهایی در این ارتباط با توجه به سیر نزولی ابتلا به این بیماری در این شهرستان نیازمند توجه جدی مسوولان است.
مجتهدی، با بیان اینکه خودمراقبتی مردم بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است، گفت: هزینه درمان این بیماری بالا بوده و به قشر کاری جامعه آسیب وارد می کند.
افزایش آمار نگران کننده ابتلا به این بیماری از اسفند سال 92 در شهرستان مراغه شروع و از آن پس دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و شبکه دامپزشکی این شهرستان با همکاری هم در راستای کاهش این بیماری گام برداشتند.
متوسط ابتلا به این بیماری در آذربایجان شرقی 35 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است در حالی که میانگین ابتلا به این بیماری در مراغه با حدود 100 نفر به ازای هر 100 هزار نفر حدود سه برابر میانگین استانی بوده و نیازمند توجه بیشتر مسوولان است.
طبق آمار 80 درصد مبتلایان به این بیماری در مناطق روستایی و 20 درصد در مناطق شهری ساکن بوده و بیشترین میزان مبتلایان به تب مالت را مردان و در گروه سنی 13 تا 43 سال تشکیل می دهند.
تب مالت از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است که بر اثر ورود باکتری بروسلا از دام های آلوده به انسان ایجاد و این بیماری در گوسفند و گاو شیوع زیادی دارد و باعث تلف شدن و سقط جنین در دام ها می شود.
خوردن شیر غیرپاستوریزه دام آلوده و لبنیاتی که از شیر خام به دست می آید از جمله خامه، پنیر و بستنی موجب ابتلا به تب مالت می شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 6 مهر 1394برچسب:, | 2:36 | نويسنده : شهروند مراغه ای |