عضو مجلس خبرگان رهبری: عزاداری روشی برای تبلیغ آموزه های دین است

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه گفت: عزاداری برای قیام امام حسین (ع)، روشی برای تبلیغ دین است.

 

آیت الله محمدتقی پورمحمدی در جلسه شورای سیاست گذاری عزاداری ماه محرم در این شهرستان با بیان اینکه عزاداری باید زمینه ساز تبلیغ دین باشد، افزود: مداحان و علما در این زمینه نقش بسزایی باید ایفا می کنند.
وی اظهار کرد: افزایش مطالعه و داشتن معلومات کلی از عزاداری و تاریخ اسلام، مهمترین نیاز این دو قشر بوده و مداحان و علما باید تمامی سخنان و اشعار خود را با توجه به این مستندات به مردم ارایه کنند تا برای جامعه قابل فهم و درک باشد.
امام جمعه مراغه یادآور شد: عزاداران واقعی برای شنیدن صوت زیبای مداحان به هیات های عزاداری نمی آیند بلکه برای استفاده از دانش اندوخته آنان در این هیات ها حاضر و به عزاداری می پردازند بنابراین مداحان و علما باید علاوه بر خواندن اشعار و روایت های تاثیرگذار، زمینه تقویت بنیه اعتقادی جامعه و جوانان را فراهم کنند.
آیت الله پورمحمدی، ادامه داد: اگر تمامی آیین ها و مداحی ها در هیات های عزاداری با دانش و اندوخته علمی مداحان و علما همراه باشد، مردم بیشتر از این آیین ها استقبال می کنند و از بروز بدعت های مختلف در قرن های آینده جلوگیری می شود.
وی، مهمترین علت بروز بدعت در آیین های عزاداری را استفاده و بازگو کردن روایت ها، بدون برخورداری از دانش و مستندات مذهبی عنوان کرد و یادآور شد: در زمان کنونی نسل جوان از آگاهی بیشتری برخوردار بوده و باید مطالب ارایه شده به آنان ریشه علمی و مستند باشد.
آیت الله پورمحمدی، با بیان اینکه هجمه های فرهنگی نیز زمینه انحرافات جدی آیین های عزاداری را فراهم کرده است، گفت: کوچکترین اشتباه در آیین های عزاداری موجب بروز بدعت ها و جدایی از آرمان های قیام امام حسین (ع) در آینده می شود.
رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه نیز در این آیین از ساماندهی 410 مداح و 126 خانم جلسه با برگزاری شش دوره آموزشی برای برادران و دو دوره برای خواهران طی سه سال گذشته در این شهرستان خبر داد.
حجت الاسلام علی امیری، افزود: در سال گذشته نیز علاوه بر صدور مجوز برای 12 هیات مذهبی در شهرک های این شهرستان، پرونده ساماندهی 20 هیات مذهبی دیگر نیز تشکیل شده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون در مناسبت های مختلف مذهبی در این شهرستان 154 هیات عزاداری و در دهه اول محرم 100 هیات شاه حسین گویان فعال هستند.
حجت الاسلام امیری، یادآور شد: هم اکنون 90 هیات عزاداری و 40 هیات شاه حسین گویان این شهرستان داری مجوز است.
شورای سیاست گذاری عزاداری ماه محرم در مراغه با حضور مدیرکل تشکل های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی، اعضای هیات مدیره شورای هیات های مذهبی و انجمن مداحان و اداره های عضو این شورا در دفتر امام جمعه این شهرستان برگزار شد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 19 مهر 1394برچسب:, | 13:27 | نويسنده : شهروند مراغه ای |