اجرای طرح سنجش سلامت دهان و دندان برای 23 هزار دانش آموز مراغه

 معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه گفت: 23 هزار دانش آموز این شهرستان تحت پوشش طرح سنجش سلامت دهان و دندان (وارنیش فلوراید فیزیوتراپی) قرار می گیرند.

 

احمد مجتهدی افزود: این طرح از طرح های تحول نظام سلامت بوده که در این شهرستان با همکاری آموزش و پرورش و این دانشکده در دو نوبت برای کودکان زیر 14 سال اجرا می شود.
وی اظهار کرد: در این طرح 15 هزار دانش آموز شهری توسط مراقبان سلامت و سه دندانپزشک و هفت هزار دانش آموز روستایی توسط بهورزان زیر نظر دندانپزشکان از نظر سلامت دهان و دندان مورد سنجش قرار می گیرند.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه یادآور شد: این طرح از 15 آبان شروع و تا کنون چهار هزار و 316 دانش آموز اول ابتدایی سلامت سنجی شده و تا پایان آذر نیز تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی مورد سنجش قرار می گیرند.
مجتهدی، ادامه داد: این طرح در دو مرحله انجام می شود که زمان مرحله دوم نیز شش ماه بعد می باشد و سرانه هر دانش آموز در دو مرحله یک میلیون ریال و کل اعتبار طرح 23 میلیارد ریال بوده که از طریق منابع دولتی تامین شده است.
وی، مادران باردار را جامعه هدف دیگر این طرح اعلام کرد و گفت: تمامی مادران باردار در این طرح شناسایی و مورد سنجش قرار می گیرند.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه اظهار کرد: تمامی خانه های بهداشت روستایی، مرکز بهداشت شماره یک (هاشم آباد)، مرکز شماه دو (شهرک ولیعصر) و مرکز شهر خداجو در این طرح به دانش آموزان خدمات ارایه می کنند.
مجتهدی، یادآوری کرد: تمامی خدمات ارایه شده به دانش آموزان در سامانه الکترونیکی آنان ثبت شده تا خدمات بعدی و واکسن های 9 گانه دانش اموزان توسط سامانه های وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی قابل کنترل باشد.
وی گفت: طرح سنجش سلامت دهان و دندان دانش آموزان و مادران باردار در دو سطح برگزار و اگر در دندان های جامعه هدف، مشکلی احساس شود آنان به دندانپزشکان ارجاع داده می شوند تا نسبت به مشکلات آنان رسیدگی شود.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه یادآور شد: سطح دوم این خدمات با عنوان فیشور سیلانت تراپی بوده که شامل ویزیت، مراقبت دندان شش، ترمیم، جرم گیری، پرکردن و در صورت نیاز کشیدن دندان بوده که در سه مرکز مشخص شده به صورت رایگان انجام می شود.
مجتهدی افزود: سلامت دهان و دندان در کشور ما سال ها به خاطر نبود نیروی انسانی، تجهیزات و توجه کافی، شاخص معیوبی بود.
وی گفت: طرح وارنیش فلوراید فیزیوتراپی برنامه دولت در راستای اهداف طرح نظام تحول سلامت برای پوشش پیشگیرانه بهداشت دهان و دندان در گروه هدف است.
وی، ادامه داد: این دانشکده در سال تحصیلی گذشته نیز این طرح را انجام داده که در آن چهار هزار و 77 دانش آموز اول ابتدایی شامل 99 درصد این دانش آموزان وارنیش فلوراید فیزیو تراپی شدند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 7 آذر 1394برچسب:, | 16:30 | نويسنده : شهروند مراغه ای |