تولید برق از امواج دریا در دانشگاه آزاد مراغه

تولید برق از انرژی امواج دریا با استفاده از مبدل هیدرومکانیکی توسط استادیار دانشگاه آزاد اسلامی مراغه طراحی و ساخته شد.

 

این اختراع توسط صمد تقی زاده، استادیار گروه مهندسی مکانیک این دانشگاه و با استفاده از طرح پژوهشی وی استخراج و ساخته شده است.
سیستم هیدرولیک این اختراع انرژی امواج ساحلی را به حرکت دورانی تبدیل می کند به طوری که نیروی امواج، شناور مکانیزم را به حرکت درآورده و جک تعبیه شده در مکانیزم باعث ایجاد فشار در روغن هیدرولیک و در نهایت باعث به حرکت درآوردن هیدروموتور سیستم هیدرولیک و آلترناتور و تولید انرژی برق می شود.
مخترع این دستگاه و استادیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد مراغه گفت: با پیشرفت تکنولوژی و کاهش منابع انرژی، تقاضا برای انرژی افزایش یافته و از طرفی آلایندگی این منابع و اثرات زیست محیطی و خطرات سلامتی آن ها برای موجودات زنده و به خصوص انسان ها مورد توجه جدی قرار گرفته است.
صمد تقی زاده، افزود: نیاز به انرژی های پاک مانند انرژی امواج دریا در حال افزایش بوده و در بین منابع انرژی تجدید پذیر، انرژی امواج دریا نقش بسیار برجسته ای ایفا می کند.
وی اظهار کرد: نمونه اختراع ساخته شده در استان گیلان در ساحل منطقه لوندویل بصورت عملی تست شده و نتایج مطلوبی از آن حاصل شده است.
استادیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد مراغه یادآور شد: هزینه های نگهداری و تعمیرات کمتر بدلیل سادگی در طراحی و عدم تماس قطعات هزینه بر با آب، قابلیت تنظیم سرعت دورانی ژنراتور در شرایط مختلف امواج، قابلیت ذخیره انرژی موج، عدم استفاده از تجهیزات گران قیمت و نصب بسیار ساده و عدم نیاز به متخصص برای نصب مجموعه از مزایای این طرح است.
تقی زاده، ادامه داد: استفاده از آن برای افزایش زمان حرکت دورانی بین دو موج، دانش فنی بومی و امکان پشتیبانی فنی و در دسترس بودن قطعات یدکی، در نظر گیری شرایط واقعی دریا در طراحی مجموعه از جمله تغییر تراز دریا، شرایط متغیر امواج و تدابیر لازم برای شرایط طوفانی برای جلوگیری از آسیب به مجموعه، دیگر مزایای این طرح است.
وی گفت: این طرح دارای شاسی مدولار با امکان مونتاژ و دمونتاژ سریع و حمل و نقل آسان حتی با خودروی سواری، قابلیت نصب در بسترهای با شیب و عمق متفاوت و عدم نیاز به هرگونه تغییرات و یا کار عمرانی در بستر دریا و امکان برداشته شدن مجموعه به منظور استفاده از ساحل برای مقاصد دیگر از جمله صنعت توریسم بوده که می توان این ویژگی ها را در مزایای آن قرار داد.
این اختراع بعد از اخذ تاییدیه علمی در کمیته مالکیت فکری منطقه شمال غرب کشور ( مستقر در دانشگاه تبریز )، در اداره کل مالکیت صنعتی با شماره 87214 و با طبقه بندی بین المللی G01B;H02B;H03B در 23 آبان سال جاری به ثبت رسیده است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه در آبان سال 1364 با راه اندازی رشته های کارشناسی زبان، اقتصاد و کاردانی امور دامی و با جذب 88 دانشجو کار خود را آغاز کرده است.
هم اکنون این دانشگاه دارای 230 عضو هیات علمی بوده و پنج هزار و 500 دانشجوی آن در بیش از 130 رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول تحصیل هستند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 29 آذر 1394برچسب:, | 10:33 | نويسنده : شهروند مراغه ای |