آیا نتخابات مجلس استانی میشود؟!

 

به گزارش پارسینه، مفاد طرح استانی شدن انتخابات به شرح زیر است:

ماده 1- در انتخابات مجلس شورای اسلامی، محدوده جغرافیایی هر استان به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود تابعه استان، حوزه‌های انتخابیه فرعی محسوب می‌شوند.
تبصره 1- ملاک در تعیین تعداد نمایندگان هر استان، مجموع نمایندگان آن استان به موجب «قانون محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی» مصوب 30/1/1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن خواهد بود
تبصره 2- هر یک از رأی‌دهندگان می‌توانند برای تمامی کرسی‌های استانی ذیربط نماینده انتخاب کنند.
تبصره 3- حوزه‌های انتخابیه استان‌های آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان، حوزه انتخابیه بیجار در استان کردستان، حوزه‌های انتخابیه تربت جام، تایباد، خواف و رشتخوار در استان خراسان رضوی، حوزه انتخابیه بندر لنگه در استان هرمزگان و  حوزه‌های انتخابیه اقلیت‌های دینی از شمول این قانون مستثنی هستند.
ماده 2- هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید منحصراً برای یکی از حوزه‌های انتخابیه فرعی استان، ثبت‌نام کنند. ثبت‌نام در بیش از یک حوزه انتخابیه فرعی موجب لغو ثبت‌نام و محرومیت از داوطلبی نمایندگی آن دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد شد.
ماده 3- علاوه بر شرایط مندرج در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7/9/1378 و اصلاحیه‌های بعدی آن، هر داوطلب نمایندگی باید متولد محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه فرعی محل ثبت‌نام بوده یا سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی از آن حوزه یا سابقه حداقل پنج سال سکونت در آن محدوده را داشته باشد.
ماده 4- انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های مشمول این قانون یک مرحله‌ای است.
از هر حوزه فرعی داوطلب یا داوطلبانی که بالاترین رأی را در کل استان به دست آورده‌اند، نماینده یا نمایندگان استان از آن شهرستان محسوب می‌شوند.
ماده 5- در انتخابات مجلس شورای اسلامی مشمول این قانون، هیأت اجرایی مرکزی، در مرکز حوزه انتخابیه اصلی (استانداری‌ها) توسط استاندار و هیأت‌های اجرایی فرعی، در مرکز حوزه‌های انتخابیه فرعی و سایر فرمانداری‌ها و بخشداری‌های تابعه مرکز حوزه انتخابیه فرعی تشکیل خواهد شد.



نمایندگان مجلس روز گذشته به یک فوریت طرحی رأی دادند که در صورت تصویب نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت استانی برگزار می‌شود.
«استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی» عنوان طرح یاد شده است که هر چند با قید دو فوریت آماده شده بود، اما در صحن علنی با قید یک فوریت مطرح شد. این طرح که با امضای 169 نماینده آماده شده از دوره‌های گذشته مجلس مورد بحث بوده که تاکنون به فرجامی نرسیده است. بر اساس این طرح، حوزه‌های انتخابیه به دو بخش اصلی و فرعی تقسیم شده است که حوزه انتخابیه اصلی استان است و حوزه‌های فرعی هم حوزه‌های شهرستان هاست. در این طرح همه مردم یک استان برای انتخاب نمایندگان همه شهرستانها یا حوزه‌های انتخابیه رأی می‌دهند. مثلاً برای انتخاب نمایندگان مردم تهران در مجلس همه مردم استان اعم از ورامین، رباط کریم، شهر ری و... باید رأی بدهند و مردم تهران هم در انتخاب نمایندگان حوزه‌های ورامین و رباط کریم تأثیر دارند. همچنین در صورت تصویب این طرح انتخابات دو مرحله‌ای نمی‌شود.
طراحان با هدف رفع برخی ایرادات و مشکلات موجود در قانون انتخابات مجلس و ارتقای سطح کیفی مجلس و بخصوص متمرکز کردن توجه نمایندگان به امور ملی به جای مسائل منطقه‌ای آن را ارائه کرده‌اند. در مقدمه این طرح 5 ماده‌ای اهداف زیر مورد توجه قرار گرفته است؛ پرداختن نمایندگان به بررسی امور ملی و پرهیز از صرف اوقات نمایندگی برای امور جزئی با حفظ ویژگی محلی و ملی بودن مسئولیت نمایندگی و جایگزین کردن برنامه محوری به جای شخص محوری، ارتقای سطح کیفی و افزایش کارایی مجلس از طریق ایجاد امکان انتخاب داوطلبان شاخص‌تر با صلاحیت‌های برتر، حذف رقابت‌های شدید و اختلاف برانگیز قومی و قبیله‌ای و تقویت همبستگی ملی، کاهش تعداد داوطلبان و هزینه‌های اجرایی انتخابات، افزایش میزان و تسهیل امکان مشارکت عمومی، کنترل تخلفاتی نظیر خرید رأی و تقویت فرهنگ تحزب.
دیدگاه موافقان
به هنگام طرح در صحن علنی مهرداد لاهوتی در دفاع از آن بر همین محورها تأکید کرد و محمدحسین میرمحمدی نیز به‌عنوان موافق یک فوریت طرح گفت که نمایندگان معتقدند با تصویب این طرح انتخابات جزئی به انتخابات کلی تغییر می‌کند. وی در رابطه با ضرورت تصویب یک فوریت این طرح نیز گفت: سال آینده انتخابات مجلس برگزار خواهد شد و در صورت تصویب نشدن یک فوریت آن، بررسی این موضوع به دوره‌های بعدی مجلس موکول خواهد شد، لذا باید به آن رأی مثبت داد. میرمحمدی ادامه داد: یکی از مشکلات ما بخشی‌نگری، شهرنگری و قومیت‌نگری است که باعث شده تصمیمات ما در سطح کلان کارشناسی نباشد. امروز تمام شهرها باید مانند یک زنجیره در کنار هم قرار گیرند که این موضوع توسعه را رقم خواهد زد. به گفته وی با تصویب این طرح نمایندگانی برگزیده خواهند شد که در فضای ملی ورود می‌کنند.
حمیدرضا عزیزی فارسانی هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» از محسنات این طرح سخن گفت و تصریح کرد که طرح یاد شده مشارکت عمومی در انتخابات را بالا می‌برد و ذهن و توجه نمایندگان را از مسائل منطقه‌ای و محلی به مسائل کلان و ملی تغییر می‌دهد.
به گفته وی در این صورت نخبگان و افراد توانمند و متخصص وارد مجلس می‌شوند و نقش آفرینی احزاب هم در انتخابات جدی‌تر می‌شود. از دیگر مزایایی که عزیزی به آن اشاره می‌کند تک مرحله‌ای شدن انتخابات است که هزینه‌ها و استرس‌ها را کاهش می‌دهد.
مخالفان چه گفتند
هر چند اکثریت مجلس موافق این طرح هستند و به هنگام رأی‌گیری از 220 رأی مأخوذه، 133 نماینده در موافقت و 64 نماینده در مخالفت با آن رأی دادند، اما مخالفان هم دیدگاه خود را دارند و معتقدند طرح یاد شده رافع برخی دغدغه‌های نمایندگان نیست.
جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی در صحن علنی و در مخالفت با یک فوریت آن گفت: اکنون در اذهان عمومی این سؤال مطرح می‌شود که چرا مجلسی‌ها در پایان سال‌های دوره مجلس، به فکر تجدید نظر در قانون انتخابات مجلس افتاده‌اند؟ آیا این نوعی تلاش برای ابقای در مجلس نیست؟
وی خطاب به نماینده‌های دور اولی افزود: آیا اگر انتخابات به صورت استانی برگزار می‌شد، می‌توانستید به‌عنوان نمایندگان جدید وارد مجلس شوید؟

نماینده ارومیه ادامه داد: نماینده استان در صورتی به مجلس راه خواهد یافت که اقبال عمومی را برانگیزد و کسی که اکنون توان پاسخ به مردم یک شهرستان را ندارد، چطور می‌خواهد در مقابل مردم یک استان پاسخگو باشد. جهانگیرزاده همچنین گفت که با این طرح نیز توجه نمایندگان به مسائل منطقه‌ای و تماس‌های محلی مردم با نمایندگان کم نخواهد شد. به گفته وی نمایندگان وظیفه اتصال حاکمیت به مردم را دارند چرا با استانی کردن انتخابات این فرصت ملی و حلقه ارتباطی را از مردم می‌گیرید؟ این نماینده مجلس افزود: عنوان می‌شود که با تصویب این طرح فرصت قانونگذاری بیشتر پیدا خواهیم کرد، در صورتی که مشکل امروز ما قانونگذاری نیست، بلکه با مشکل کثرت قانون مواجهیم و با تصویب این طرح اشخاصی که به منابع قدرت و ثروت متصل هستند، نمایندگان مجلس خواهند شد. 

مهدی دواتگری دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی هم در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید دارد که به شرط پررنگ شدن نقش احزاب در این طرح موافقم اما آنچه در طرح یاد شده آمده است جایگاهی برای احزاب پیش‌بینی نشده و لذا من با آن مخالفم. نماینده مردم مراغه و عجب شیر معتقد است: از آنجا که نمایندگان به دنبال توسعه عمرانی حوزه‌های انتخابیه هستند، با گسترده شدن حوزه جغرافیایی، حوزه‌های انتخابیه کوچک از امکان کمتری برای توسعه برخوردار خواهند شد و امکان پیگیری مشکلات این حوزه‌ها هم کمتر خواهد شد.  وی اظهار امیدواری کرد در فرصت بررسی طرح در کمیسیون تخصصی که طبعاً باید کمیسیون شوراها باشد، پیشنهادات نمایندگان مورد توجه قرار گیرد و بخصوص نقش احزاب پررنگ شود تا احزاب به دنبال افراد و نامزدهای شاخص و توانمند باشند و آنها را به مردم معرفی کنند. به گفته وی در این صورت هم پویایی مجلس بیشتر می‌شود و هم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مجلس و پیگیری مطالبات مردم بهتر می‌شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 10 آذر 1393برچسب:, | 10:19 | نويسنده : شهروند مراغه ای |