غربالگري براي شناسايي بيماري هاي غيرواگير در مراغه

معاون بهداشتي دانشكده علوم پزشكي مراغه گفت: شش هزار و 516 نفر از جامعه روستائيان اين شهرستان در طرح غربالگري چهار بيماري غيرواگير غربالگري شدند.

 

احمد مجتهدي با بيان اينكه طرح غربالگري بيماري هاي غيرواگير ديابت، فشار خون بالا، سرطان و بيماري هاي مزمن تنفسي، موسوم به ايراپن هم اكنون در حال اجراست، افزود: اين طرح از 19 اسفند سال گذشته به صورت كارگاهي (پايلوت) در چهار شهرستان مراغه، نقده، بافت و شهرضا آغاز شده است.
وي اظهار كرد: در طرح مزبور اين بيماري ها به همراه چهار عامل خطر شامل كم تحركي، تغذيه ناسالم، مصرف الكل و دخانيات مهمترين علل مرگ و مير ناشي از بيماري هاي غير واگير است.
معاون بهداشتي دانشكده علوم پزشكي مراغه با بيان اينكه افراد بالاي 40 سال جامعه هدف اين طرح هستند، يادآور شد: در ارزيابي هاي اين غربالگري چهار هزار و 928 مورد خطر كمتر از 10 درصد، 306 مورد خطر 10 تا 20 درصد، 112 مورد خطر 20 تا 30 درصد و 369 مورد خطر بالاي 30 درصد مشاهده شده است.
مجتهدي، ادامه داد: افراد ارزيابي شده كمتر از 10 درصد هر سال، 10 تا 20 درصد هر سه ماه، 20 تا 30 درصد ارجاع غير فوري به پزشك و بالاي 30 ارجاع فوري به پزشكان معرفي شده است.
وي با بيان اينكه اين طرح هم اكنون در روستاها در حال اجراست و در شهر نيز به زودي آغاز مي شود گفت: تا كنون در روستاهاي اين شهرستان از كل جمعيت غربالگري شده، 240 مورد جديد ابتلا به فشار خون، 116 مورد جديد ابتلا به ديابت، 48 مورد مشكوك سرطان روده و دو مورد سرطان قطعي دهانه رحم شناسايي شده است.
مجتهدي، افزود: پيش از اين در اين شهرستان يك هزار و 1487 مورد ابتلا به فشار خون، 532 مورد ابتلا به ديابت و 123 مورد ابتلا به آسم و بيماري هاي مزمن تنفسي مشاهده شده بود كه تعداد شناسايي شده در طرح 'ايراپن' به آن ها اضافه مي شود.
وي گفت: در طرح ايراپن موارد مشكوك به سرطان در حال تكميل آزمايش هاي قطعي و نهايي بوده كه در اين ارتباط چهار هزار و 641 نمونه براي شناسايي قطعي برداشته است.
طرح ايراپن برنامه ملي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي پايش و شناسايي افراد در معرض خطر چهار فاكتور بيماري هاي قلبي عروقي، سرطان، آسم و ديابت در شهرهاي مراغه، شهرضا، نقده و بافت به صورت پايلوت اجرا مي شود.
در اين طرح حدود 600 هزار نفر در كل كشور شامل تمامي افراد بالاي 40 سال و بخشي از افراد 20 تا 40 سال با هدف شناسايي افراد در معرض خطر و ارايه راه هاي پيشگيرانه به آنان در مراكز بهداشتي، خانه هاي بهداشت روستايي اين شهرستان ها، پايش مي شوند.
به گفته احمد كوشا معاون فني معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، حدود نيمي از جمعيت پايلوت طرح ايراپن در شهرستان مراغه است.
طي اين برنامه، مراقبان سلامت مستقر در مراكز بهداشتي درماني با تكميل پرسشنامه هاي مربوط، با دستگاه ويژه (Lipidpro ) آزمايش قندخون و چربي خون را انجام و فشارخون افراد را اندازه گيري مي كنند و سپس بر اساس معيارهاي خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي در فرد، ارزيابي مي شوند.
خطر بيماري هاي قلبي عروقي در چهار گروه شامل كمتر از 10 درصد، 10 تا 20 درصد، 20 تا 30 درصد و 30 درصد بيشتر، تقسيم بندي و افراد از نظر عوامل خطر و درصد ابتلا به خطر قلبي عروقي مورد مشاوره و درمان قرار مي گيرند كه ارائه تمامي خدمات در اين طرح رايگان است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 6 ارديبهشت 1395برچسب:, | 12:59 | نويسنده : شهروند مراغه ای |