فرمانده انتظامی مراغه گفت: در سال جاری وقوع جرایم سرقت در این شهرستان 17 درصد کاهش و میزان کشفیات مواد مخدر 16 درصد افزایش یافته است.

سرهنگ سهراب رحیم زاده، روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران این شهرستان افزود: در سال جاری ماموران انتظامی با دستگیری 504 نفر از معتادان متجاهر موفق شدند وقوع جرایم سرقت را کاهش دهند.
وی با بیان اینکه بیشتر سرقت های انجام شده در این شهرستان توسط معتادان انجام می شود، اظهار کرد: با دستگیری این تعداد معتاد، جرایم سرقت در حالت کلی 17 درصد و در حالت جزئی نیز جرایم حساس مانند منازل و مغازه ها 80 درصد کاهش یافته است.
فرمانده انتظامی مراغه یادآور شد: در این مدت حدود چهار کیلو و 316 گرم انواع مواد مخدر از پنج نفر قاچاقچی کشف شده که این کشفیات نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 16 درصدی برخوردار است.
رحیم زاده، ادامه داد: در این مدت حدود 41 هزار و 600 نخ انواع سیگار قاچاق خارجی از چهار نفر کشف شده که این طرح در راستای اجرای مبارزه با قاچاق کالا انجام شده است.
وی، اولویت فرماندهی انتظامی این شهرستان را ارتباط تنگاتنگ با مردم عنوان کرد و گفت: با استفاده از این روش و کمک مردم، در سال گذشته موفق به کسب رتبه اول استانی در بین شهرستان های آذربایجان شرقی شدیم.
سرهنگ رحیم زاده، بررسی راهکارهای کاهش ترافیک در سطح شهر را از دیگر اولویت های این فرماندهی و پلیس راهنمایی و رانندگی عنوان کرد و افزود: در این خصوص اقدام های لازم انجام می شود.



تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:, | 17:6 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

هفت شهر برتر گردشگری در ایام نوروز ۹۵ در نهمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر معرفی شدند.

همین نشست ستادمرکزی هماهنگی خدمات سفر باحضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و  رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، نمایندگانی ازنیروی انتظامی و وزارت کشور و اعضای ستاد سفر به میزبانی وزارت آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنرتهران برگزار شد.

در این نشست بطحایی معاونت توسعه مدیریت پشتیبانی وزارات آموزش و پرورش ابتدا ارایه گزارشی از وزارت آوزش و پرورش ارایه کرد.

 

مرتضی رحمانی موحد معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست گفت:هرکاری که برای اولین باربه مرحله انجام می رسد نیازمند تجربه هست و دردوره های بعدی تکمیل تر خواهد شد.  

 

وی هفت شهر برتردر ایام نوروز را شهرهای مشهد، اصفهان، ساری، خرم آباد، نیشابور، مریوان، رامسرنام برد وهفت شهر تبریز، شیراز، ایلام، سنندج، مراغه، آبادان، بانه  را نیز قابل تقدیر دانست.

 



تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:, | 12:49 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 درخت نارون ميدان دروازه مراغه به عنوان نمادي از زندگي و سرسبزي چند قرن گذشته مردم اين شهر ديگر نفس هايش به شماره افتاده و اكنون براي بقا و در امان ماندن از سودجويي برخي افراد نياز به حمايت و تعيين هويت تاريخي و ثبت در آثار ملي دارد.

 

 

http://img7.irna.ir/1395/13950131/82041182/82041182-70662024.jpg

 

 

مراغه كه به باغ شهر آذربايجان مشهور است داراي قابليت هاي مهم تاريخي و طبيعي فراواني بوده كه حفظ و احياي آن ها نيازمند توجه بيشتر مردم و مسوولان و ارتقاي فرهنگ عمومي است.
اين درخت نارون واقع در محله دروازه اين شهر با قطري حدود 1.5 متر ريشه در تاريخ و تمدن اين شهرستان داشته و در دل خود خاطراتي از فراز و فرود اين شهر دارد ولي اكنون به دليل برخي بي توجهي ها و فرصت طلبي سودجويان، خودش در معرض خطر قرار گرفته و از نامهرباني ها گلايه دارد.
اين نارون شاهد حوادث و وقايع متعددي در طول تاريخ در اين شهر بوده كه اگر زبان گويايي داشت، مي توانست سفره دلش را باز كند و آنچه را كه در دل دارد، بازگويد.
بي توجهي براي ثبت اين نماد زندگي و سرسبزي تاريخي مراغه در فهرست آثار ملي، نارون اين شهر را به مسير نابودي برده است.
مديرعامل انجمن حفاظت از محيط زيست و منابع طبيعي مراغه روز گذشته طي تماس با خبرنگار ايرنا، خبر از واقعه اي داد كه شنيدنش دل دوستداران طبيعت و تاريخ را به درد در مي آورد و گفت كه برخي افراد اقدام به ريختن مواد نفتي به تنه اين درخت كرده اند.
علي مشتاق پور، افزود: درخت نارون واقع در محله دروازه اين شهرستان با قدمتي بيش از يك هزار ساله تنها موجود زنده اي است كه طي 10 قرن شاهد حوادث تلخ و شيرين اين شهرستان بوده است.
به دنبال اين تماس سراسيمه به محل اين درخت رفته و با كمال ناباوري بوي نفت گاز (گازوئيل) را استشمام كردم كه باعث شده بود كه چهره كهنسال اين درخت بيشتر در چشمانم تكيده به نظر آيد.
مديرعامل انجمن حفاظت از محيط زيست و منابع طبيعي مراغه با بيان اينكه اهالي و اصناف اطراف، برخي از مسوولان را از سوء قصد به درخت نارون خبر كرده اند، يادآور شد: برخي از افراد سودجو با ريختن مواد نفتي درصدد مسموم كردن و در نهايت خشكاندن اين درخت بوده اند.
مشتاق پور، ادامه داد: با همكاري ماموران فضاي سبز شهرداري مراغه اقدام به تخليه خاك مسموم اين درخت شد و با هوادهي به منظور به حداقل رساند ميزان مواد نفتي موجود در خاك و استفاده از خاك مرغوب، به نجات اين درخت شتافتند.
وي گفت: نارون، از تيره نارونيان و برگ ريز يا نيمه‌برگ ريز بوده كه ابتدا در دوره ميوسن (حدود 20 ميليون سال پيش) در جايي كه امروزه آسياي مركزي قرار دارد، پديد آمد و به مرور در سراسر نيمكره شمالي گسترده شده است.
در نگاه به اين حادثه دلخراش، كيوسك شركت مخابرات در كنار تنه اين درخت توجهم را به خود جلب كرد كه با پايه هاي بتني در كنار ريشه آن محكم ايستاده و گويي به دنبال تسخير جايگاه آن اين خيابان است.
مشتاق پور، نيز در اين ارتباط اظهار كرد: چندبار با شركت مخابرات براي جابجايي اين كيوسك مكاتبه كرده ايم ولي به نتيجه نرسيده است.
وي گفت: شركت مخابرات در ازاي جابجايي آن، 60 ميليون ريال هزينه درخواست كرده و جالب اينكه اين كيوسك قبلا در كنار ديوار ضلع جنوبي اين درخت بوده كه بعدها همزمان با ساخت و ساز، شركت مخابرات آن را به كنار تنه درخت منتقل و با فاصله كمتر از نيم متر با پايه اي بتني نفس هاي اين درخت يك هزار ساله را تنگ مي كند.
در سال هاي اخير درباره عوارض نابودي محيط زيست و قطع درختان حرف هاي زيادي شنيده شده كه احتمالا هر حرفي، در حكم تكرار مكررات و خسته‌كننده باشد و ديگر كسي نيست كه نداند درختان ريه‌هاي شهر هستند يا محيط زيست به نسل آينده نيز تعلق دارد، ولي اينكه باز چرا هنوز روند تخريب محيط زيست ادامه دارد، جاي بسي تعجب است.
قطع درخت جرم محسوب مي‌شود به طوري كه قانون اصلاح لايحه قانوني حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها مصوب 1359 شوراي انقلاب به صراحت اين مساله را بيان كرده و دادستان عمومي و انقلاب مراغه در اين ارتباط مي گويد: حفاظت از منابع و آثار طبيعي وظيفه همگاني است.
علي دلداري، افزود: بلافاصله بعد از اطلاع از اين حادثه ناگوار، جهت بررسي موضوع گروهي به محل اعزام شد و اطمينان مي دهم عامل اين اقدام ناشايست شناسايي و تحت تعقيب قرار مي گيرد.
وي اظهار كرد: در حالت طبيعي اين درخت ساليان متمادي به حيات خود ادامه داده و انتظار نمي رفت چنين رفتار ناشايستي با آن انجام شود اما اين اتفاق نقطه عطفي براي برنامه ريزي و صيانت هر چه بيشتر از اين اثر طبيعي و دقت بيشتر در صيانت از ساير آثار موجود در مراغه شد.

**ثبت تاريخي درخت نارون مراغه راهكاري اساسي براي حفاظت از آن
طبق خبر منتشر شده در خبرگزاري ميراث فرهنگي در تاريخ 20 مهر 1383، بهروز حلالي، كارشناس وقت گياه پزشكي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور گفته است: با توجه به ارزش هاي فرهنگي و زيست محيطي درختان كهنسال، طرح شناسايي، حمايت و حفاظت از كليه درختان تاريخي كه قدمتي بيش از 250 سال دارند در سراسر كشور اجرا مي شود.
به گفته وي، از آنجا كه ايران از نظر تنوع گياهي و كثرت درختان كهنسال، بسيار غني است، شناسايي، رسيدگي و معرفي اين درختان از ارزش ويژه اي برخوردار بوده و طرح حمايت و حفاظت از آن ها نيز به شدت با استقبال مسوولان مربوطه در سازمان مواجه شده است.
مديرعامل انجمن حفاظت از محيط زيست و منابع طبيعي مراغه نيز مي گويد: اين شهرستان در ساليان گذشته داراي چند اصله درخت تاريخي نارون در محله هاي مختلف به ويژه مساجد بود كه مهمترين آن ها در محله دروازه و ورودي معبد مهر قرار داشت.
مشتاق پور، افزود: در چند سال گذشته درخت نارون واقع در ورودي معبد مهر مراغه با بي توجهي برخي مسوولان هم اكنون خشك شده اما به منظور حفاظت از درخت واقع در محله دروازه مقدمات ثبت آن در دفتر ثبت آثار و بناهاي تاريخي فراهم شده است.
رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مراغه نيز گفت: براي تخمين سن درخت نارون، دو روش وجود دارد كه ابتدايي ترين روش آن حرف ها و خاطرات مردم است.
يعقوب طالبي، افزود: حرف هاي مردم منطقه حاكي از قدمتي حدود يك هزار ساله براي اين درخت بوده اما با توجه به اسناد تاريخي از جمله نقشه هوايي مراغه مربوط به سال 1339، اين درخت در خارج از ديوار محدوده شهر در آن سال ها واقع شده است.
وي يادآور شد: با توجه به اين بررسي ها احتمال مي رود كه درخت نارون محله دروازه از سني بين 300 تا 400 سال برخوردار باشد.
رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مراغه اظهار كرد: رسيدگي، شناسايي و ثبت تاريخي تمامي آثار تاريخي و طبيعي داخل و خارج از شهر بر عهده اين اداره است.
طالبي، ادامه داد: هر اثر تاريخي و طبيعي براي ثبت ملي بايد در كنار قدمت تاريخي و ويژگي هاي عمومي، داراي برخي ويژگي هاي خاص از جمله هويت يا موثر در شناسايي لايه هاي پنهان تمدني باشد كه تا كنون اين ويژگي ها براي درخت نارون دروازه به اثبات نرسيده است.
وي گفت: به همين علت تا كنون اقدامي در خصوص ثبت ملي اين درخت انجام نشده اما ميراث فرهنگي تمامي تلاش خود را انجام مي دهد تا بتواند با لحاظ شرايطي، آن را به ثبت برساند.
رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مراغه با گلايه از پايين بودن فرهنگ عمومي براي حفاظت از آثار تاريخي و طبيعي، يادآوري كرد: ارتقاي اين فرهنگ نيازمند ورود جدي مسوولان ذيربط و رسانه هاست.
طالبي، افزود: در صورتي كه مردم، آثار تاريخي و طبيعي را عضو جامعه بدانند بدون شك شاهد سوء قصد به ميراث گذشتگان و نعمت هاي طبيعي نخواهيم شد.
شهرار مراغه نيز با تاكيد بر برخورد با عاملان سوء قصد به درخت نارون اين شهر، گفت: ماموران مديريت شهري به محض اطلاع از اين جريان، اقدام به برداشتن خاك مسموم و تعويض با خاك مقوي كردند.
نادر ابراهيمي، افزود: مديريت شهري در اين منطقه به دنبال توسعه ميدان امام حسين (ع) و ميدان دروازه بوده كه با تامين اعتبار مورد نياز اين طرح با سرعت بيشتري اجرا مي شود.
وي اظهار كرد: به منظور توجه بيشتر به درخت نارون، طرحي اجرا مي شود كه علاوه بر كمك به حيات درخت، زمينه حفاظت بيشتر آن نيز مهيا شود.
ابراهيمي، از آمادگي مديريت شهري براي همكاري با مسوولان حفاظت از محيط زيست و ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري براي فراهم آوردن مقدمات ثبت تاريخي اين درخت خبر داد.

گزارش از حسن حسين زاده



تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:, | 12:47 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 مشاور رئيس نهاد نمايندگي رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها گفت: ياري رساندن به امام زمان (عج) مقتدر لازمه ادامه پيروزي در جامعه كنوني است.

 

حجت الاسلام عليرضا پناهيان، روز دوشنبه در آيين جشن ولادت امام محمد تقي (ع) در مسجد محمد صادق خان شهرستان مراغه با بيان اينكه مردم ايران در ايام عزاداري ماه محرم، زمان جنگ تحميلي و پيروزي انقلاب اسلامي ياوري از امام مظلوم را نشان داده اند، افزود: امروز نيز بايد اخلاق پشتيباني از امام مقتدر در جامعه نهادينه شود.
وي اظهاركرد: ياوري و پشتيباني از امام مظلوم اساس سعادت انساني بوده كه شيعيان هميشه در باورها و آموزه هاي خود به اين نكته توجه كرده اند.
مشاور رئيس نهاد نمايندگي رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها ادامه داد: اسلام دين سعادت انساني و ظهور امام زمان (عج) نيز آخرين مكتب براي رسيدن به اين سعادت بوده كه اين حضرت با اقتدار و قدرت حكومت خود را آغاز مي كند.
حجت الاسلام پناهيان، ادامه داد: به منظور پشتيباني از ايشان بايد اخلاق اقتدار و قدرت بين مردم تبيين شود تا بتوان علاوه بر پشتيباني از نائب برحق ايشان در زمان حاضر، فرهنگ جامعه را براي حمايت از حضرت ولي عصر (عج) آماده كرد.
وي، با بيان اينكه انقلاب اسلامي ايران هم اكنون با اقتدار در برابر قدرت هاي جهان ايستاده است، گفت: حفظ اين مساله نيازمند پرورش اخلاقي است كه بتواند اين قدرت را به اوج خود برساند.
مشاور رئيس نهاد نمايندگي رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها يادآوري كرد: امام مقتدر را ياري كردن و فداكاري در راه او سخت تر از حمايت از امام مظلوم بوده زيرا كه در زمان امام مقتدر، سهم طلبي و سودبردن از اين منافع سدي در برابر برخي افراد است.
حجت الاسلام پناهيان، با اشاره به رشادت هاي مدافعان حرم در دفاع از حرم ائمه اطهار (ع)، اضافه كرد: آنان در تامين امنيت منطقه و كشور نقش بسزايي دارند و بايد قدردان آنان بود.
آيين ولادت امام محمد تقي (ع) در مسجد محمدصادق خان به همت پايگاه مقاومت شهيد صيادشيرازي مراغه برگزار شد.



تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:, | 12:46 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 همزمان با سراسر كشور و به مناسبت روز ارتش و نيروي زميني، نيروهاي مسلح مستقر در مراغه با انجام رژه پرصلابت، توان دفاعي و رزمي را به نمايش گذاشتند.

IMG_9661

IMG_9727

IMG_9753

IMG_9756

IMG_9859

  پس از گذشت 37 سال از صدور فرمان تاريخي امام راحل براي نامگذاري 29 فروردين به عنوان روز ارتش، نيروهاي مسلح مستقر در مراغه همچنان با وحدت و انسجام خود، قدرت و اقتدار خود را براي مقابله با دشمنان به نمايش گذاشتند.

در اين آيين يگان هاي نمونه پياده، موتوري، موشكي، پدافند هوايي، كاتيوشا و توپخانه سنگين و سبك گروه 11 توپخانه، تيپ 221 شهيد خسروتاش و پشتيباني منطقه چهار ارتش مستقر در پادگان امام رضا(ع)، سپاه، بسيج و نيروي انتظامي مراغه شركت داشتند.
نيروهاي مسلح شركت كننده در اين آيين با عبور از مقابل كلام الله مجيد، تمثال امام راحل(ره)، رهبر معظم انقلاب، يادمان شهداي هشت سال دوران دفاع مقدس و جايگاه فرماندهان و مسوولان اين شهرستان، با رهبر معظم انقلاب و فرمانده كل قوا تجديد بيعت و با آرمان هاي امام راحل (ره) و شهدا تجديد ميثاق كردند.
نيروهاي مسلح شركت كننده در اين رژه با احترام به شهداي هشت سال دوران دفاع مقدس ياد و خاطره دلاوري ها و افتخار آفريني هاي اين شهيدان را گرامي داشتند.
يگان هاي نيروهاي مسلح حاضر در اين آيين با به نمايش گذاشتن توان رزمي و دفاعي خود، اقتدار و آمادگي خود را در صيانت از آرمان هاي انقلاب اسلامي اعلام كردند.
تيپ مستقل 221 شهيد خسروتاش، گروه 11 توپخانه و پشتيباني منطقه چهار ارتش جمهوري اسلامي در پادگان امام رضا(ع) و نيروي انتظامي و سپاه ناحيه مراغه يگان هاي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي مستقر در اين شهرستان هستند.



تاريخ : دو شنبه 30 فروردين 1395برچسب:, | 9:26 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

خبرگزاری فارس: کارمند قلابی در مراغه دستگیر شد

فرمانده نیروی انتظامی مراغه گفت: فردی که با پوشش کارمند امور آب از روستائیان اخاذی می‌کرد در مراغه دستگیری شد.

سهراب رحیم‌زاده  اظهار داشت:  این فرد از دو سال پیش در روستاهای مراغه، با پوشش کارمند امور آب از باغداران مبالغی را به منظور صدور پروانه حفر چاه عمیق دریافت می‌کرد.

وی افزود: شخص دستگیر شده با دریافت 300 هزار تومان از باغداران مال باخته وعده صدور پروانه بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی را می‌داده است.

رحیم‌زاده گفت: در دو سال گذشته گزارش‌های متعددی از فعالیت این فرد به پلیس گزارش شده است.

فرمانده انتظامی مراغه افزود: این فرد در آخرین مورد از سه نفر و از هرکدام 300 هزار تومان دریافت کرده بود.

رحیم‌زاده گفت: تحقیقات از این مجرم سابقه دار برای کشف دیگر جرائم احتمالی وی ادامه دارد.



تاريخ : یک شنبه 29 فروردين 1395برچسب:, | 10:11 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

خبرگزاری فارس: راه‌اندازی 3 دستگاه ضد تگرگ در مراغه

مدیرجهادکشاورزی مراغه گفت: سه دستگاه جدید ضد تگرگ در باغ‌های مراغه نصب و راه‌اندازی شد.

محمد نریمانی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون چهار دستگاه ضدتگرگ در باغ‌های دامنه سهند نصب شده است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های ضدتگرگ نصب شده در این شهرستان به خوبی جلوی خسارت وارده به باغ‌ها را گرفته است، افزود: این سامانه‌ها بیش از 500 هکتار از باغ‌های مراغه را پوشش می‌دهد.

نریمانی اضافه کرد: برای راه‌اندازی این سامانه‌ها یک میلیارد و 200 میلیون ریال هزینه شده است.

وی گفت: سامانه‌های ضد تگرگ به صورت هوشمند و با انفجار صوتی ابرهای تگرگ‌زا را به باران تبدیل می‌کند.‌

نریمانی با بیان اینکه برای نصب سامانه‌های ضد تگرگ به باغداران تسهیلات پرداخت می‌شود، افزود: 30 نفر از باغداران مراغه‌ای برای خرید دستگاه‌های ضد تگرگ به بانک معرفی شده‌اند.

وی گفت: 80 درصد هزینه خرید این سامانه‌ها از طریق پرداخت تسهیلات تأمین می‌شود.

گفتنی است، شهرستان مراغه با داشتن 21 هزار هکتار باغ و تولید سالانه حدود 270 هزار تن انواع محصولات باغی قطب اول تولید میوه در آذربایجان‌شرقی است.



تاريخ : یک شنبه 29 فروردين 1395برچسب:, | 10:10 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رييس اداره كتابخانه هاي عمومي مراغه گفت: امكانات لازم براي ارايه خدمات بخش روشندلان كتابخانه عمومي مراغه به نابينايان و كم بينايان شهرستان هاي واقع در جنوب استان هاي آذربايجان شرقي و غربي در مراغه مهيا شده است.

 

اكبر ميرزايي با اشاره به اينكه اين خدمات در 12 بخش مختلف ارايه مي شود، افزود: اين خدمات از جمله شامل ارايه كتب گويا ( صوتي )، كتب بريل (امانت )، نشريات بريل و گويا، آموزش رايانه و نرم افزارهاي ويژه نابينايان و آموزش كار با تلفن همراه بويژه گوشي هاي آندرويد ويژه نابينايان است.
وي اظهار كرد: آموزش خط بريل و زبان انگليسي براي نابينايان، برگزاري كلاس هاي مهارت هاي زندگي، مشاوره تحصيلي و مهارت در قصه گويي، برنامه هاي فرهنگي ويژه نابينايان و كم بينايان در كتابخانه عمومي و ضبط و تهيه كتاب هاي صوتي از ديگر خدمات اين بخش به جامعه روشندلان است.
رييس اداره كتابخانه هاي عمومي مراغه يادآور شد: براي بهره مندي نابينايان و كم بينايان شهرهاي مراغه، عجب شير، بناب، ملكان، هشترود، چاراويماق و مياندوآب از امكانات و دوره هاي آموزشي، بخش روشندلان با جذب نيروي كتابدار روشندل راه اندازي شده است.
ميرزايي، ادامه داد: گردآوري فايل صوتي پنج هزار و 240 جلد كتاب، 155 عنوان با 667 جلد كتاب بريل، نرم افزارهاي آموزش مباني كار با رايانه، صفحه كليد، تسلط كامل بر ورد و اكسل، اينترنت، نرم افزارهاي ويژه روشندلان شامل sound ford، مطالعه و اديت كتاب در اين بخش تهيه و گردآوري شده است.
وي گفت: تهيه نرم افزار و آموزش افزار جاوز Jaws، كرزوايل (مطالعه كتاب هاي انگليسي)، talkback ويژه گوشي هاي اندرويد، آي پيك و نحوه كار با پيامك گوشي، از ديگر اقدام هاي انجام شده در اين زمينه است.
ميرزايي، افزود: براي ارايه خدمات به متقاضيان اين بخش، كلاس هاي مشاوره تحصيلي و انتخاب رشته و كلاس هاي سوادآموزي و خط بريل براي روشندلان برگزار مي شود و منابع درسي دانشگاهيان و كتاب هاي پرمخاطب براي آنان تهيه شده است.



تاريخ : یک شنبه 29 فروردين 1395برچسب:, | 10:9 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

رييس اداره امور منابع آب منطقه اي مراغه گفت: در پي بارش هاي چند روز گذشته در اين شهرستان حجم ذخيره آب سد علويان نسبت به مدت مشابه سال گذشته يك ميليون و 400 هرا متر مكعب افزايش يافت.

 

عبدالله فرماني افزود: هم اكنون ورودي دبي رودخانه صوفي چاي نيز از حجم خوبي برخوردار بوده به طوري كه در سد علويان حدود 39 ميليون و 600 هزار مترمكعب آب ذخيره شده كه اين ميزان در مدت مشابه سال گذشته 38 ميليون و 200 هزار مترمكعب بود.
وي اظهار كرد: طبق پايش ايستگاه هاي بارش سنج اين اداره، در سال زراعي جاري حدود 355 ميليمتر بارش در اين شهرستان روي داده در حالي كه ميانگين بلند مدت بارندگي حدود 242 ميلي متر است.
رييس اداره امور منابع آب منطقه اي مراغه يادآور شد: در مقايسه با ميانگين 50 ساله، ميزان بارش اين شهرستان حدود 40 درصد افزايش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افزايش يافته است.
فرماني، ادامه داد: ميانگين بارندگي ترسالي و خروج از خشكسالي اين شهرستان در دراز مدت به ميزان 316 تا 320 ميلي متر بوده كه در سال زراعي جاري با بارش 355 ميليمتري، مراغه وارد ترسالي شد.
وي با بيان اينكه سد علويان از سال 1392 تا كنون سرريز نشده است، گفت: پيش بيني مي شود با روند خوب بارندگي ها، اين سد تا آستانه سرريز شدن نيز پيش رود.
سد علويان با 60 ميليون متر مكعب ظرفيت، آب كشاورزي 12 هزار هكتار از باغات شهرستان هاي مراغه و بناب و آب آشاميدني شهر مراغه را تامين مي كند.
اين سد در پنج كيلومتري شرق مراغه بر روي رودخانه صوفي چاي واقع و اولين سد خاكي آذربايجان شرقي است كه در سال 1374 به دست پيمانكاران ايراني ساخته شده است.



تاريخ : یک شنبه 29 فروردين 1395برچسب:, | 10:8 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رييس اداره اوقاف و امور خيريه مراغه از علاقه مندان براي شركت در سي و نهمين دوره مسابقات قرآني كشور در اين شهرستان ثبت نام مي كند.

 

حجت الاسلام فريدون مطهري افزود: اين مسابقه ها هر سال همزمان با سراسر كشور در اين شهرستان برگزار مي شود.
وي اظهار كرد: علاقه مندان مي توانند براي ثبت نام در اين مسابقه ها تا 11 ارديبهشت به آدرس الكترونيكي مسابقات قرآن كشور www.guraniran.ir يا به اين اداره مراجعه كنند.
رييس اداره اوقاف و امور خيريه مراغه با اشاره به اينكه رشته هاي ثبت نام در اين مسابقه ها شامل ترتيل، قرائت، مفاهيم و حفظ قرآن است، يادآور شد: شركت كنندگان در اين دوره در گروه سني مختلف ويژه برادران و خواهران گروه بندي مي شوند.
حجت الاسلام مطهري، با بيان اينكه سه نفر برتر هر رشته اين مسابقه ها مجوز حضور در مرحله استاني را كسب مي كنند، ادامه داد: علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 37222210 تماس گرفته يا به اداره اوقاف و امور خيريه اين شهرستان واقع در ميدان 22 بهمن مراجعه كنند.



تاريخ : یک شنبه 29 فروردين 1395برچسب:, | 10:7 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

 عضو مجلس خبرگان رهبري و امام جمعه مراغه گفت: حرم ائمه اطهار (ع) به ويژه حرم حضرت زينب (ع) آبروي شيعه بوده و محافظت از آن ها وظيفه مسلمانان است.

 

 

آيت الله محمدتقي پورمحمدي، روز پنجشنبه در جلسه شوراي اداري شهرستان مراغه افزود: اگر مسلمانان در برابر داعش و گروهك هاي مسلح تروريستي ايستادگي نكنند، آن ها حرم حضرت زينب (س) را ويران خواهند كرد و اين موضوع باعث سرافكندگي اهل شيعه است.
وي با بيان اينكه مدافعان حرم در برابر تجاوز داعش و دشمنان اسلام به حرمين شريفين دفاع مي كنند، اظهار كرد: همه ما وظيفه داريم امكانات اوليه مدافعان حرم را فراهم كنيم.
نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان رهبري يادآوري كرد: در دوران جنگ، مردم با تمام توان در قالب ستاد پشتيباني از جبهه و جنگ از رزمندگان اسلام در مقابل رژيم بعثي حمايت مي كردند و اكنون نيز بايد زمينه براي حمايت مردم از مدافعان حرم فراهم شود.
آيت الله پورمحمدي، از مردم، ريش سفيدان مساجد، خيران، اعضاي هيات هاي حسيني و احسان دهندگان خواست از مدافعان حرم حمايت كرده و بخشي از نذورات خود را در اين زمينه احسان كنند.
وي با تاكيد بر اينكه در زمان كنوني حمايت از مدافعان حرم بر هر چيز ديگري مقدم بوده و در اولويت است، گفت: هدف اصلي داعش و گروهك هاي تروريستي، جمهوري اسلامي ايران و قطع كردن ريشه شيعه بوده و سوريه و عراق مقدمه اي براي دستيابي آنان به هدف خود بوده كه در سايه اقتدار نظام جمهوري اسلامي، آن ها در اين كشورها زمين گير شده اند.
آيت الله پورمحمدي، همچنين با اشاره به انتقادهاي خود در سال هاي گذشته از تصويب طرح پرداخت يارانه به مردم در دولت گذشته، گفت: اين كار نوعي ايجاد بدعت در جامعه بود و نمايندگان مجلس نبايد به آن راي مي دادند چرا كه اكنون حذف آن به دغدغه مسوولان تبديل شده است.
سرپرست ستاد مدافعان حرم شمال غرب كشور نيز در اين جلسه گفت: در زمان كنوني جهان اسلام در شرايط خاصي قرار گرفته و استكبار با ايجاد جريان هاي مختلف مذهبي بدنبال مقابله با جمهوري اسلامي ايران و شيعيان است.
محسن ايران زاد، افزود: آمريكايي ها و انگليسي ها قبل از پيروزي انقلاب با ايجاد يك جريان فكري به نام بهائيت و وهابيت قصد نفوذ در مذهب شيعه و سني داشتند كه در سايه وجود حوزه هاي علميه قوي و علماي شاخص و توانمند در ايران، به هدف خود براي گسترش بهائيت نرسيدند ولي موفق به ايجاد وهابيت در كشورهاي سني شدند.
وي يادآوري كرد: در زمان كنوني نيز دشمنان اسلام با ايجاد گروهك هاي تروريستي داعش، القاعده، طالبان، جبهه نصره و جيش الاسلام مي خواهند جريان مقاومت اسلامي را تضعيف و سپس به ايران حمله كنند كه اين توطئه آنان با درايت رهبر معظم انقلاب و ايثار نيروهاي حزب الله و مدافعان حرم خنثي شده است.
سرپرست ستاد مدافعان حرم شمال غرب كشور با اشاره به اينكه حرم اهل بيت (ع) در خطر قرار دارد، اظهار كرد: تقويت و حمايت از مدافعان حرم مانع از رسيدن اين گروهك ها و استكبار به اهداف خود مي شود.
ايران زاد، ادامه داد: مدافعان حرم خواسته اي جز دعا، فرهنگ سازي براي مقابله با گروهك هاي تروريستي و داعش و تامين امكانات اوليه از مردم ندارند.
فرماندار مراغه نيز در اين جلسه با اشاره به شعار سال كه از سوي رهبر معظم انقلاب نامگذاري شده است، گفت: همه بايد با تلاش و همت دوچندان به خواسته رهبري مبني بر 'اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل' جامه عمل بپوشانيم.
ظفر محمدي، افزود: در راستاي تحقق شعار امسال همه بايد احساس مسووليت كنند و براساس بيانات رهبر معظم انقلاب و تاكيدات رييس جمهوري حركت كنند.
وي، حمايت از توليدات داخلي، كاهش ميزان تورم، ايجاد اشتغال و جذب سرمايه گذاران را از جمله راهكارهاي تحقق شعار امسال اعلام كرد و اظهار داشت: ديدگاه ما براي تحقق اقتصاد مقاومتي بايد دورن زا و برون نگر باشد.
فرماندار مراغه همچنين با اشاره به برگزاري مرحله دوم انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در اين حوزه انتخابيه، از مسوولان نهادها و ادارات خواست بي طرفي خود را در برگزاري اين مرحله از انتخابات نيز همانند مرحله اول حفظ كنند و با استفاده از تمام امكانات زمينه برگزاري انتخابات سالم را فراهم كنند.
محمدي، همچنين خواستار توجه بيشتر در سال جاري نسبت به سال گذشته به طرح تكريم ارباب رجوع و ديدار با خانواده هاي معظم شهدا، ايثارگران و جانبازان شد.
در اين آيين ستاد پشتيباني از مدافعان حرم شهرستان مراغه تشكيل شد.



تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395برچسب:, | 15:51 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

فرمانده انتظامی شهرستان مراغه خبر داد

 

خبرگزاری فارس: کشف نزدیک به 2 هزار عدد سیگار ترک کن برقی قاچاق در مراغه

فرمانده انتظامی شهرستان مراغه از کشف تعداد یک هزار و 790عدد سیگار ترک کن برقی خارجی قاچاق خبر داد.

سهراب رحیم‌زاده اظهار داشت: ماموران پلیس آگاهی در حین گشت‌زنی در حوزه استحفاظی، به یک دستگاه اتوبوس مسافربری مشکوک شده و آن را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود : در بازرسی از این اتوبوس تعداد یک هزار و 790 عدد سیگار ترک کن برقی (باطری دار) خارجی به ارزش تقریبی 50 میلیون ریال کشف و راننده خودرو نیز دستگیر و برای رسیدگی با تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی کردند.

رحیم‌زاده، مبارزه با قاچاق را از مأموریت‌های ویژه پلیس برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشور دانست و همراهی و همکاری تمام نهادها و بخش ها را با نیروی انتظامی در این امر مهم، خواستار شد.

 



تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395برچسب:, | 15:51 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

رييس دادگستري مراغه گفت: دوپينگ، ورزش را از ماهيت سلامتي بودن به يك ناهنجاري اجتماعي سوق داده است.

 

اسماعيل خيرالهي، روز چهارشنبه در نخستين جلسه ستاد پيشگيري از دوپينگ در دادگستري اين شهرستان افزود: ورزش هميشه به مننظور سوق دادن جامعه به سمت سلامتي انجام شده تا ميزان برخي بزهكاري ها در جامعه كاهش يابد.
وي اظهار كرد: اكنون برخي از افراد سودجو در برخي رشته هاي ورزشي به خصوص وزرش هاي سنگين، اقدام به ترويج دوپينگ و سوق دادن جوانان به سمت طي كردن راهي كوتاه براي قهرماني هستند.
رييس دادگستري مراغه يادآور شد: اصلاح وضعيت جامعه و كاهش جرايم، از اهداف مهم دادگستري بوده كه با اين هدف در تمامي حوزه ها ورود مي كند تا بزهكاري هاي اجتماعي را ريشه كن كند.
خيرالهي، ادامه داد: تشكيلات قضايي هم اكنون بيشترين تمركز خود را معطوف به رسيدگي به پرونده هاي هنجارشكن و تخلف از قول، قرار و تعهدات و برخي خشونت ها كرده است.
وي گفت: انجام فعاليت هاي ورزشي بسياري از اين جرايم را كاهش مي دهد و حضور افراد جامعه در اماكن ورزشي مي تواند سدي در برابر برخي بزهكاري ها باشد.
دبير ستاد پيشگيري از جرايم دادگستري مراغه نيز در اين جلسه گفت: جرايم ورزشي و اقدام به عمل دوپينگ و سوق دادن برخي ورزشكاران به سمت اين كار ناشايست، اكنون به يكي از آسيب هاي عرصه ورزش در جامعه تبديل شده است.
علي دلداري، افزود: طبق اعلام دانشكده علوم پزشكي، خدمات درماني و بهداشتي مراغه، در سال گذشته چندين مورد فوت به علت استفاده از داروهاي نيروزا به ويژه ورزشكاران رشته هاي ورزشي سنگين در اين شهرستان گزارش شده است.
وي اظهار كرد: ستاد پيشگيري از جرايم دادگستري اين شهرستان مصمم شده تا با تشكيل كارگروه تخصصي ضد دوپينگ، اقداماتي در خصوص برخورد با اين معضل ورزشي در دو حوزه مقررات انتظامي ورزشي و برخوردهاي كيفري با عاملان، استفاده كنندگان و سوق دهندگان ورزشكاران به سمت استفاده از داروهاي نيروزا انجام مي دهد.
دادستان عمومي و انقلاب مراغه يادآور شد: به علت بعد تجاري فروش داروهاي نيروزا و عمل دوپينگ و براساس شواهد، اين امر به عنوان نوعي قاچاق مواد مخدر موجب بروز برخي جرايم در حوزه ورزش مي شود.
دلداري، ادامه داد: با توجه به اينكه داروهاي دوپينگي در جسم، روح و روان ورزشكاران آسيب جدي و مستقيمي مي گذارد، لازم است نهادهاي ذيربط در ارتباط با مبارزه آن تلاش جدي تري داشته باشند.
وي گفت: در اين خصوص تشكيل كارگروه تخصصي ضد دوپينگ در اين شهرستان با حضور كارشناسان و صاحبان تجربه ورزش، ورزش پزشكي، نيروي انتظامي و دادگستري از اولويت برنامه هاست.
دادستان عمومي و انقلاب مراغه يادآوري كرد: در اين ارتباط تقويت گروه هاي مشترك بازرسي با حضور دادستاني، اداره ورزش و جوانان و دانشكده علوم پزشكي در اولويت بعدي است.
دلداري، برگزاري دوره هاي آمورزشي و توجيهي داروخانه ها و باشگاه هاي بدنسازي را از ديگر اولويت هاي مبارزه با معضل دوپينگ در مراغه عنوان كرد و افزود: تهيه بولتن هاي آموزشي و اجباري كردن نصب آن در باشگاه ها از ديگر برنامه هاي اين ستاد است.
وي اظهار كرد: اطلاع رساني در مطبوعات و رسانه ها نيز از مولفه هاي ديگر اين ستاد بوده تا با حضور نهادهاي ذيربط از جمله اداره ورزش و جوانان، دادگستري، دانشكده علوم پزشكي و نيروي انتظامي مانع از گسترش اين پديده شوم در جامعه شد.
رييس اداره ورزش و جوانان مراغه نيز در اين جلسه با بيان اينكه هم اكنون در 98 درصد از باشگاه هاي پرورش اندام و پاورليفتينگ اين شهرستان دوپينگ رواج دارد، گفت: برخي از باشگاه داران و مربي ها با آگاهي از مضرات دوپينگ اقدام به ترويج مصرف آن در بين ورزشكاران مي كنند.
احمد حاجي محمدي، افزود: در جريان بازديدهاي كارشناسي از سوي اين اداره و اداره كل ورزش و جوانان، موردي بر فروش و مصرف داروهاي نيروزا و دوپينگ در باشگاه ها مشاهده نشده است.
وي يادآوري كرد: به منظور ريشه كن شدن دوپينگ و يا كاهش مصرف آن نيازمند همكاري مربيان و ورزشكاراني هستيم كه تمامي تحركات دوپينگي را رصد و گزارش كنند.
حاجي محمدي، از امادگي اداره ورزش و جوانان مراغه براي همكاري تنگاتنگ با اعضاي كميته ضد دوپينگ اين شهرستان خبر داد و افزود: در جريان دوپينگ، اداره ورزش و جوانان بيشترين آسيب را مي بيند.



تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395برچسب:, | 15:49 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
شهروندخبرنگار مراغه؛(باشگاه خبرنگاران جوان)

یکی از شهروندخبرنگاران تصاویری از آب گرفتگی در شهرستان مراغه به علت بارندگی در استان آذربایجان شرقی را برای ما ارسال کرده است.

به گزارش یکی از شهروندخبرنگاران تصاویری از آب گرفتگی در شهرستان مراغه به علت بارندگی در استان آذربایجان شرقی را برای ما ارسال کرده است.

برای دیدن ادامه عکس ها به لینک اصلی هدایت میشوید::

کلیک کنید

http://khabarfarsi.com/ext/16261211

 

 

 

 

 



تاريخ : چهار شنبه 25 فروردين 1395برچسب:, | 9:26 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
 
هنگامی که سخن از تبادل فرهنگی بین کشورهای مختلف پیش می آید، یکی از مهم ترین انواع آن می تواند موسیقی باشد. در کنار همه هنرهای دیگر همچون ادبیات، این موسیقی است که با زبان جهانی خود بدون ترجمه ای می تواند با انسان هایی از فرهنگ های دیگر ارتباط برقرار کند و به معرفی فرهنگ خود بپردازد.
 

مجله رو به رو - هادی عیار: هنگامی که سخن از تبادل فرهنگی بین کشورهای مختلف پیش می آید، یکی از مهم ترین انواع آن می تواند موسیقی باشد. در کنار همه هنرهای دیگر همچون ادبیات، این موسیقی است که با زبان جهانی خود بدون ترجمه ای می تواند با انسان هایی از فرهنگ های دیگر ارتباط برقرار کند و به معرفی فرهنگ خود بپردازد.

در زمینه نقش موسیقی ایران در گسترش و تبلیغ ایران فرهنگی، با فرهاد فخرالدینی، موسیقی دان و رهبر ارکستر ملی ایران به گفت و گو نشستیم. یکی از دلایل اصلی این انتخاب، تلاش های فخرالدینی در شناخت بزرگان موسیقی قدیم ایران از جمله عبدالقادر مراغه ای است که از او به عنوان یکی از بزرگ ترین سفیران موسیقی ایران در دوران عثمانی یاد می کنند.

موسیقی تاریخی ایران را اعراب دزدیده اند


یکی از وجوه برجسته صادرات فرهنگی و تبادلات بین فرهنگ های مختلف، حیطه موسیقی است. میزان تاثیر ایران فرهنگی در وجه موسیقایی خود در جهان امروز را چگونه ارزیابی می کنید؟


به نظر من این مسئله به اندازه ای کمرنگ است که جای صحبت زیادی در مورد آن نیست. ما اصلا کاری در این زمینه انجام نداده ایم.

چهره ای مثل عبدالقادر مراغه ای را که شما در شناسایی او تلاش های بسیاری کرده اید، نمی توان یکی از برجسته ترین این سفیران فرهنگی از ایران دانست؟

بدون شک شخصیت عبدالقادر مراغه ای یکی از مثال های موضوعی است که شما درباره آن سوال می کنید اما حرف من این است که متاسفانه شناساندن این شخصیت در سطح جهانی آن قدر بازتاب نداشته که من بتوانم درباره آن حرف بزنم. مراغه ای و بسیاری دیگر از موسیقی دانان برجسته می توانند شناسنامه ما در معرفی موسیقی ایران به جهان باشند اما متاسفانه به قدری دل پردردی در این زمینه دارم که جز یاس و گفتن اینکه هیچ کاری در این زمینه صورت نگرفته، حرف دیگری نمی توان درباره آن زد.


خود من قدیمی ترین آهنگ عبدالقادر مراغه ای را کشف و رمزگشایی کردم، یک نفر هم متوجه اهمیت این موضوع نشد. موسیقی ما همیشه زیر ضربه بوده است. امروز اگر تمایلی به سخن گفتن د راین زمینه ندارم، به این خاطر است که نمی خواهم مدام این مسئله را بشکافم زیرا معتقدم نتیجه ای نخواهدداشت.

اصولا کاری برای معرفی موسیقی ما انجام نگرفته تا ما درباره تاثیر آن بر دیگر فرهنگ ها سخن بگوییم. موسیقی ما در خود ایران نیز به درستی معرفی نشده است، معرفی به جهان پیشکش! بنابراین افتخاری وجود ندارد که بخواهیم درباره آن صحبت کنیم و ما فقط باید در مقابل خودمان و مملکت خودمان شرمنده و سرافکنده باشیم که هیچ تلاشی در این زمینه انجام نداده ایم.

موسیقی تاریخی ایران را اعراب دزدیده اند


چهره ای مثل عبدالقادر مراغه ای را که شما در شناسایی او تلاش های بسیاری کرده اید، نمی توان یکی از برجسته ترین این سفیران فرهنگی از ایران دانست؟

بدون شک شخصیت عبدالقادر مراغه ای یکی از مثال های موضوعی است که شما درباره آن سوال می کنید اما حرف من این است که متاسفانه شناساندن این شخصیت در سطح جهانی آن قدری بازتاب نداشته که من بتوانم درباره آن حرف بزنم. مراغه ای و بسیاری دیگر از موسیقی دانان برجسته می توانند شناسنامه ما در معرفی موسیقی ایران به جهان باشند. اما متاسفانه به قدری دل پردردی در این زمینه دارم که جز یاس و گفتن اینکه هیچ کاری در این زمینه صورت نگرفته، حرف دیگری نمی توان درباره آن زد.


خود من قدیمی ترین آهنگ عبدالقادر مراغه ای را کشف و رمزگشایی کردم، یک نفر هم متوجه اهمیت این موضوع نشد. موسیقی ما همیشه زیر ضربه بوده است. امروز اگر تمایلی به سخن گفتن در این زمینه ندارم، به این خاطر است که نمی خواهم مدام این مسئله را بشکافم زیرا معتقدم نتیجه ای نخواهدداشت. اصولا کاری برای معرفی موسیقی ما انجام نگرفته تا ما درباره تاثیر آن بر دیگر فرهنگ ها سخن بگوییم. موسیقی مادر خود ایران نیز  به درستی معرفی نشده است، معرفی به جهان پیشکش! بنابراین افتخاری وجود ندارد که بخواهیم درباره آن صحبت کنیم و ما فقط باید در مقابل خودمان و مملکت خودمان شرمنده و سرافکنده باشیم که هیچ تلاشی در این زمینه انجام نداده ایم.

منظور شما از «کاری انجام نشده»، بیشتر معطوف به حمایت نهادها و سازمان هاست. خود اهالی موسیقی چرا هیچ گاه در این زمینه تلاشی نکرده اند؟

اهالی موسیقی در حد وسع خود تلاش کرده اند اما این تلاش ها صرفا در محدوه تجاری و بیزینسی انجام شده است. کنسرت داده اند، در برخی سمینارهای جهانی شرکت و تلاش کرده اند در برنامه های هنری بین المللی، موسیقی ایرانی را معرفی کنند اما این سهم بسیار ناچیز است. موسیقی هنری فراگیر است و استفاده های بسیاری می توان برای جهانی کردن یک فرهنگ خاص از آن کرد اما هر بار که ما خواستیم قدمی در این زمینه برداریم، بلافاصله جلوی آن گرفته شد.


به عنوان مثال کنسرتی بسیار باشکوه در شهر ژنو داشتیم. در روزنامه ها نیز بسیار درباره اینکه ارکستر ملی ایران به رهبری بنده در ژنو اجرا خواهدداشت، نوشتند. این کنسرت توانست موفقیت بسیاری در اجرای خود کسب کند اما زمانی که به کشور برگشتیم، انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.

موسیقی تاریخی ایران را اعراب دزدیده اند


شرایطی که ذکر می کنید، مربوط به نگاه امروزی به موسیقی است. فارغ از زمانه ای که در آن زندگی می کنیم، به نظر شما موسیقی ایرانی به صورت بالقوه توان جهانی شدن را دارد؟

بدون شک. چرا ندارد؟ یکی از بهترین موسیقی های دنیا، موسیقی ایرانی است. این را من می گویم که عمرم را پای خواندن و شنیدن موسیقی جهان صرف کرده ام. از نظر موسیقی دان نیز ما افراد برجسته بسیاری داریم و از این نظر مشکلی وجود ندارد. همین امروز، همه ما ام کلثوم، فرید الاطرش و کسان دیگری را که در همسایگی ایران در ترکیه، مصر و کشورهای دیگر زندگی می کنند و هیچ کار خاصی از لحاظ آکادمیک انجام نداده اند، می شناسیم.


ببینید آذربایجان در این زمینه چه تلاش هایی می کند اما ما چه کاری انجام داده ایم؟ جمهوری آذربایجان آهنگسازهایی دارد که کارهایشان در جهان اجرا می شود. تا زمانی که این نوع نگاه به موسیقی در کشور ما اصلاح نشود، به جایی نمی رسیم. هنوز هم بسیاری از کسانی که در کشور ما قدرت را در دست دارند، موسیقی را امری نامشروع می دانند.

تلویزیون ملی ما هنوز اجازه نشان دادن ساز را ندارد و کسی که ساز به دست گرفته انگار چه عمل شنیعی انجام داده است. در این شرایط ما چگونه می توانیم افتخار کنیم که موسیقی و موزیسین داریم؟ چه فایده صفحات مطبوعات را از موضوعی پر کنیم که هنوز در کشور ارزشی برای آن قائل نیستند؟

از کشور آذربایجان مثال آوردید. به نظر شما همین که تا این اندازه موسیقی آذربایجان متاثر و وامدار از موسیقی ماست، نشان از توسعه موسیقی ما در کشورهای دیگر ندارد؟

موثر است اما آن ها در زمینه موسیقی قدم های بسیار موثرتری از ما برداشته اند. هنرمندان آذربایجان در بزرگ ترین کنسرت ها، سمینارها و فستیوال های جهانی حضور دارند اما چه زمانی از من خواسته اند که در فلان سمیناری که در فلان نقطه دنیا برپا شده حضور داشته باشم و از عبدالقادر مراغه ای صحبت کنم؟ عمر من به سر آمد و هنوز روزنه امیدی در این زمینه ندیده ام.


موسیقی تاریخی ایران را اعراب دزدیده اند


به نظر شما صحبت درباره این مشکلات و طرح مسئله در رسانه ها، افکار عمومی را به این زمینه معطوف نمی کند؟

کم درباره این موضوع سخن نگفته ام. اما گوش شنوایی وجود ندارد. در کشور ما با موسیقی عناد وجود دارد و به موسیقی و موسیقی دان روی خوش نشان داده نمی شود. در روزنامه ها بخواهیم صحبت کنیم، یا باید دروغ بگوییم یا همین مسائلی را که مطرح کردم، بگوییم که باعث شرمساری ما از آیندگان خواهد بود.


حمایت از موسیقی از سوی دولت بدون شک لازم است اما از سوی دیگر به نظر شما اگر موسیقی توانایی جهانی شدن را در خودش داشته باشد، به تنهایی نمی تواند به این موضوع دست پیدا کند؟

تا زمانی که موسیقی معرفی نشود این امکان برای ما وجود ندارد. وقتی موسیقی ما شنیده نمی شود، طبیعتا شناخته نیز نمی شود و نباید انتظار جهانی شدن آن را داشته باشیم. یک انسان خارج از فرهنگ ما از چه راهی باید با موسیقی ما آشنا شود؟ خود من کتاب های بسیاری در زمینه موسیقی نوشته ام، بازتاب این کتاب ها چه بوده است. چه زمانی تلاش شده این کتاب ها به دنیا معرفی شود؟ من کار خودم را انجام داده ام و منتظر پاداش هم نیستم. عمر ما نیز دیگر از انتظار برای پاداش گذشته اما موضوعی که من را دلسرد می کند، این است که هیچ افق روشنی در این زمینه نمی توانم ببینم.


برخی به عنوان مثال موسیقی فلامینگو در اسپانیا و آندلس قدیم را متاثر از موسیقی ایران فرهنگی می دانند. همین موضوع نمی تواند نشانه ای از تاثیر موسیقی ما در جهان باشد؟

درباره مسئله آندلس حرف و حدیث های بسیاری وجود دارد. زریاب بصری که اصالتا از مردمان بصره است، گفته می شود که اجدادش از ارّجان فارس است، از بصره به دیار خلفای عباسی راه پیدا می کند و در دربار مامون در کنار موسیقی دان های بزرگی مثل ابراهیم مصولی و پسرش اسحاق موصلی و منصور زلزل به محبوبیت می رسد. این محبوبیت باعث می شود که مورد حسادت اسحاق موصلی قرار گیرد و او را به جایی تبعید کند که هنوز در جنوب اسپانیا در دست اموی ها بوده است.


زریاب را الحکم دوم به جنوب اسپانیا می رود و تاثیراتی بر موسیقی آنجا می گذارد اما افتخار این موضوع در تاریخ موسیقی بیشتر به اعراب منسوب است تا ایران. به هر حال از بغداد یعنی مرکز خلافت عباسی به آندلس می رود. از آنجایی که مدعی در این زمینه زیاد است افتخار چندانی برای ما باقی نمی ماند. اعراب معتقدند این موسیقی عربی است که به آندلس می رود و باعث تاثیرگذاری بر موسیقی آن دیار می شود.

موسیقی تاریخی ایران را اعراب دزدیده اند


همان طور که گفتید صحبت بر سر این نیست که فلان موسیقی دان مال چه کسی است و افتخارش به ما می رسد یا به عنوان مثال به اعراب. بحث بیشتر بر سر شناخت موقعیت موسیقی ایرانی در کلیت موسیقی جهان و نقش آن در این میانه است.

این تاثیر در گذشته از سوی افرادی که به نوعی می توان گفت هم ایرانی هستند و هم نیستند مثل فارابی، وجود داشته است. افرادی مثل فارابی، ابوعلی سینا و حتی صفی الدین ارموی از این دست افراد هستند. همه این افراد کتاب هایشان را به زبان عربی نوشته اند به جز عبدالقادر مراغه ای که کتاب «جامع الالحان و مقاصد الالحان» و «شرح ادوار صفی الدین» و چند نسخه دیگر را به زبان فارسی نوشته است.


کندی، فیلسوف مسلمان، 9 رساله پیرامون موسیقی به رشته تحریر درآورده است. فارابی در کتاب «موسیقی کبیر» و ابن سینا در «جوامع موسیقی» بحث مبسوطی در این زمینه ارائه کرده اند، اما پس از ابن سینا مهم ترین رساله های موسیقی توسط فلاسفه نگاشته نشده تا به عبدالقادر مراغه ای می رسیم. مراغه ای از ترکیب دو عامل اساسی موسیقی، یعنی صدا و وزن، نمونه های مختصری از آهنگ های زمان خود را ارائه کرده که در این نمونه ها، او ابتدا مقام و دور ایقاعی (ریتم یا وزن) آهنگ مورد نظر خود را مشخص کرده و شماره نقرات (میزان کشش) هر صدا را در زیر آن نوشته و بدین ترتیب امتداد و کشش صداها را نیز تعیین کرده است.

در نتیجه می خواهم بگویم کتاب هایی که به زبان عربی در همه زمینه ها از پزشکی و فلسفه گرفته تا موسیقی نوشته شده است، تاثیرات بسیار زیادی در جهان دیروز و امروز داشته است اما به دلیل نوشته شدن به زبان عربی آن ها را به عنوان دانشمندان عربی می شناسند و این ماییم که می گوییم این دانشمندان ایرانی هستند.

موسیقی تاریخی ایران را اعراب دزدیده اند


به عنوان مثال «هنری جرج وارنر» که بزرگ ترین کسی است که درباره موسیقی خاورزمین مطلب نوشته است همه این دانشمندان را ذیل عنوان موسیقی عرب معرفی می کند. ای کاش ما دولتی داشتیم که برای این موضوع اهمیت قائل بود و مثلا می خواست که برای روشن شدن این مباحث سمینارها و کنگره هایی در داخل و خارج از ایران برگزار شود و این حقایق برای جامعه جهانی روشن شود. نوشتن از آن در یک صفحه مطبوعات داخلی نتیجه چندانی ندارد. قدم ها باید قدم های بزرگی باشد، در کشور ما قدم کوچک هم در این زمینه برداشته نمی شود و خوش خیالی است که ما انتظار برداشته شدن قدم های بزرگی در این زمینه را داشته باشیم.

با قبول این فرض که امروزه شرایط مناسبی وجود ندارد، دلیل نمی شود که تحقیقات و بررسی های لازم در این زمینه صورت نگیرد. به قول نیما یوشیج: «آنکه از پی کاروان می آید غربال به دست دارد»...

درست است. من هم هیچ عجله ای برای این کار ندارم. ما به هر حال کارهای خودمان را انجام داده ایم و انتظاری هم نداریم. قضاوت درباره آن، با آیندگان خواهدبود.



تاريخ : چهار شنبه 25 فروردين 1395برچسب:, | 9:30 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

با سلام و عرض ادب و احترام ، بدینوسیله مجددا

از همه خوانندگان عزیز که در این مدت کوتاه عدم فعالیت گروه مراغه سیاسی

با پیام ها و بازدید از وبلاگ به ما دلگرمی داده اند عذر خواهی کرده

و علت فقط مشکلات شخصی بوده و علت دیگری ندارد

( هرچند شیطنت ها به قوت خود باقیست )

باتشکر



تاريخ : سه شنبه 24 فروردين 1395برچسب:, | 1:6 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
بازدید مدیر کل حفاظت محیط زیست استان از مرکز تحقیقات فسیل شناسی ایران وشرکت بناگستر    
 
IMG_9490
IMG_9527
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی جناب آقای حمید قاسمی وظفر محمدی ،معاون استاندار و فرماندارویژه شهرستان مراغه از شرکت بناگستر ومرکز تحقیقات فسیل شناسی ایران بازدید نمودند .

 



تاريخ : سه شنبه 24 فروردين 1395برچسب:, | 9:5 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

عملیات احداث پارک تفریحی در پارک سلامت آغاز شد

 

IMG_2548


تاريخ : سه شنبه 24 فروردين 1395برچسب:, | 9:2 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

سرپرست اداره بهزيستي مراغه گفت: 18 ميليارد و 300 ميليون ريال تسهيلات اشتغال به توانجويان اين شهرستان در سال گذشته پرداخت شد.

 

شهين صادقي: اين تسهيلات به 182 توانجو و مددجوي زيرپوشش اين اداره اعطا تا با استفاده از مهارت خود از جمله قالي بافي، دامداري، خياطي، آرايشگري، لوله كشي، جوشكاري و آرماتوربندي براي خود كارآفريني كنند.
وي اظهار كرد: هم اكنون حدود 50 متقاضي دريافت تسهيلات اشتغالزايي در اين اداره ثبت نام كرده اند تا با استقاده از آن به سمت كارآفريني و توانمندي حركت كنند.
سرپرست اداره بهزيستي مراغه يادآور شد: در سال گذشته سه كارگاه توليدي توانجويان در اين شهرستان داير شده كه اين كارگاه ها شامل لحاف و تشك دوزي با اشتغالزايي پنج نفر، خياطي با ظرفيت چهار نفر و جمع آوري كاغذ باطله با ظرفيت پنج نفر بوده كه هم اكنون براي اين كارگاه ها يك ميليارد و 750 ميليون ريال تسهيلات براي توسعه مصوب شده كه در آينده نزديك پرداخت مي شود.
صادقي، ادامه داد: بهزيستي در بخش اشتغال و فعاليت هاي متناسب با وضعيت مددجويان و توانمندي آنان، تسهيلات ارايه مي كند كه اين تسهيلات 50 تا 150 ميليون ريالي به زنان بد و بي سرپرست، فرزندان ترخيص شده از مراكز حمايتي، توانجويان، خانواده هاي نيازمند و بهبوديافتگان بيماري اعتياد اعطا مي شود.
هم اكنون حدود 9 هزار و 850 توانجو تحت پوشش اداره بهزيستي مراغه بوده و در پنج حوزه خدمات دريافت مي كنند.



تاريخ : سه شنبه 24 فروردين 1395برچسب:, | 8:56 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
تیم ملی هندبال جوانان برای شرکت در مسابقات آسیایی اردن،آماده می شود .
 سرپرست تیم ملی هندبال جوانان کشور گفت : اردوی تیم ملی هندبال جوانان با حضور 28 ورزشکار تا سی ام فروردین در سالن 2 هزار نفری این شهرستان در حال برگزاری است .
سیف الله حیدرپور، افزود : پس از این اردوی 10 روزه ،  22 نفر برای حضور در اردوهای بعدی تیم ملی انتخاب می شوند .
وی گفت:  هندبالیست های جوان  سه نوبت در روز ، تمرینات تاکتیکی و برنامه های آمادگی جسمانی را زیر نظر مربیان، انجام می دهند .
سرپرست تیم ملی هندبال جوانان کشور گفت : این تیم پس از این هم چهار اردوی داخلی و  2 اردوی خارجی در کشور های لهستان و صربستان برگزار می کند.
وی افزود : تیم ملی هندبال جوانان کشورمان برای حضور در مسابقات آسیایی که مرداد امسال در اردن برگزار می شود ، آماده می شود . 
اردوی مراغه ششمین همایش هندبالیست های جوان است و  از اول اردیبهشت هم در  ارومیه پیگیری خواهد شد . 
 


تاريخ : سه شنبه 24 فروردين 1395برچسب:, | 8:54 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

فرمانده انتظامی مراغه خبر داد

کشف بیش از 1800 حلقه محصولات ضد فرهنگی در مراغه

خبرگزاری فارس: کشف بیش از 1800 حلقه محصولات ضد فرهنگی در مراغه

فرمانده انتظامی مراغه از کشف تعداد 1826 حلقه محصولات ضد فرهنگی طی 10 روز گذشته در شهرستان خبر داد.

سهراب رحیم‌زاده اظهار داشت: برای ارتقای طرح امنیت اجتماعی و پاکسازی واحدهای صنفی عرضه محصولات فرهنگی از ناهنجاری‌های اجتماعی و نیز کاهش اثرات مصادیق جنگ نرم دشمن،  طرح پاکسازی واحد‌های صنفی عرضه محصولات فرهنگی با جدیت در دستور کار عوامل کنترل و نظارت اداره نظارت بر اماکن عمومی این فرماندهی قرار گرفت.

این مقام انتظامی گفت: در طرح پاکسازی واحدهای صنفی عرضه محصولات فرهنگی طی 10 روز گذشته، تعداد یک هزار و 826 حلقه محصولات ضد فرهنگی کشف شد.

رحیم‌زاده افزود: ضمن ملزم کردن تمام متصدیان صنوف به رعایت شئونات اسلامی، مقررات و آئین‌نامه نظارت بر اماکن عمومی از آنها تعهدات لازم اخذ و با خاطیان برابر قانون و مقررات برخورد شد.

فرمانده انتظامی مراغه با قدردانی از همکاری خوب مردم با پلیس در انجام ماموریت‌ها تصریح کرد: پلیس با تشدید اقدامات کنترلی و نظارتی خود بر واحدهای صنفی، درصدد کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی است.

وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در واحدهای صنفی، مراتب را از طریق تلفن 110 به پلیس اطلاع دهند.



تاريخ : سه شنبه 24 فروردين 1395برچسب:, | 8:53 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

خبرگزاری فارس: 5 شهرک جدید در مراغه مدرسه ندارد

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: نبود مدرسه در شهرک‌های مراغه مشکل اصلی آموزش و پرورش در این شهر است.

 ظفر محمدی امروز در جلسه شورای اسلامی شهر مراغه اظهار کرد: پنج شهرک این شهر با وجود سکونت بیش از 10 هزار نفر فاقد مدرسه و فضای آموزشی است.

وی با بیان اینکه در 15 سال گذشته در محدوده شهر مراغه 6 شهرک جدید ایجاد شده است، افزود: برای این شهرک‌ها شامل سهند، گلشهر، امام علی (ع)، زیباشهر، الهیه و امام حسن مجتبی (ع) تنها یک مدرسه احداث شده و دو مدرسه نیمه‌تمام نیز در دست ساخت است.

این مسئول ادامه داد: تردد دانش‌آموزان این شهرک‌ها به داخل شهر علاوه بر هزینه برای اولیای دانش‌آموزان و ترافیک، مشکلات اجتماعی بسیاری را در پی دارد.

محمدی افزود: بیشتر مدرسه‌های نزدیک به این شهرک‌ها دو نوبته اداره می‌شود و دانش‌آموزان در کلاس‌های 35 نفری درس می‌خوانند.

وی از اداره‌کل راه و شهرسازی، توسعه مسکن و شهرداری خواست: زمین و فضای آموزشی مورد نیاز را در این شهرک‌ها تامین کنند و برای ساخت مدرسه در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند.

فرماندار ویژه شهرستان مراغه گفت: خیران مراغه‌ای در صورت تامین زمین آماده ساخت مدرسه در این شهرک‌ها هستند.



تاريخ : سه شنبه 24 فروردين 1395برچسب:, | 8:51 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
سفره های مردم آذربایجان شرقی با آغاز برداشت گیاهان کوهی از دامن طبیعت رنگین می شود.
 رئیس اداره منابع طبیعی مراغه امروز گفت: با آغاز رویش گیاهان در طبیعت برداشت بوته های خوراکی با خاصیت های غذایی و دارویی از مراتع مراغه آغاز شد.
مکرمی گفت: این گیاهان شامل قار ترسی، کنگر، ریواس، قازی یاغی، شینگ، سورولو، گل آقا، بزگوش و پونه کوهی است که روستائیان این بوته ها را از مراتع جمع آوری کرده و در بازار مراغه و شهرستانهای همجوار می فروشند.
وی افزود: گیاهان کوهی برای تهیه آبگوشت مخصوص، خورشت، کوکو و غذاهای محلی استفاده می شود.
به گفته مکرمی، بازارچه ویژه ای با بیش از 50 غرفه، بهار هر سال در مراغه دایر شده که تا سه ماه فعالیت می کند.
رئیس اداره منابع طبیعی مراغه خاطرنشان کرد: در این بازارچه روزانه بیش از شش تن انواع گیاه خوراکی با خاصیت های غذایی و دارویی به فروش می رسد.
وی از بهره برداران خواست برای جلوگیری از تخریب مراتع و از بین رفتن گیاهان کوهی خوراکی از کندن ریشه این گیاهان خود داری کنند.
در مراتع سهند بیش از یک هزار گونه گیاهی رشد می کند که از این تعداد 50 گونه خوراکی است.
 
 
 
 
 
 
 


تاريخ : سه شنبه 24 فروردين 1395برچسب:, | 8:47 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
مسابقات وزنه برداران پیشکسوت کشورمان از 2 خرداد در اذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.

محسن شیخ الاسلامی، رئیس کمیته پیشکسوتان گفت: رقابت های وزنه برداری  پیشکسوتان قهرمانی کشور طی روزهای 2 تا 6 خرداد 95 در شهر مراغه آذربایجان شرقی انجام خواهد شد وپیش بینی می کنیم 200 ورزشکار شرکت کنند.

وی تصریح کرد: در سال جاری مسابقات جهانی را پیش رو داریم که از 7 مهر در یکی از شهر های آلمان برگزار خواهد شد، بنا داریم 20 تا 25 وزنه بردار پیشکسوت را اعزام کنیم و اولویتمان برای انتخاب نفرات تیم ملی فقط اول شدن در رقابت های قهرمانی کشور نیست، افرادی که رکوردهایشان به مدال های جهانی نزدیک است و اینکه میانگین رکورد های 2 تا 3 سال اخیر فرد ارزیابی می شود ومهمتر ازهمه فدراسیون به سلامتی ورزشکار و انجام تست دوپینگ خیلی اهمیت می دهد.
 
شیخ الاسلامی در ادامه گفت: پیشکسوتان ایران سال گذشته در رقابت های قهرمانی جهان که در فنلاند برگزار شد شرکت داشتند و مدال هایی هم به دست آوردند و عملکرد خوبی از خود ارائه کردند، امسال نیز انتظار می رود بتوانیم در سکوی تیمی هم قرار بگیریم در بخش انفرادی مشکلی نداریم و70تا 80 درصد وزنه بردارانمان مدال کسب خواهند کرد.
 
وی اضافه کرد: برای آماده سازی پیشکسوتان مانند دیگر رده ها اردوی فشرده نداریم و10 روز مانده به شروع مسابقات اردویی به احتمال زیاد در مراغه داشته باشیم.
 
نگاه ما فقط کسب مدال نیست

شیخ اسلامی در این باره گفت: لازم است از مدیریت جدید فدراسیون تشکر کنم که نگاه ویژه ای به پیشکسوتان دارد وهدف ما فقط کسب مدال نیست، تجلیل از پیشکسوتان در هر مسابقه ای از پیشکسوتان آن استان قدردانی می شود.

از ورزشکارانی که خانه نشین هستند و بیماری دارند عیادت می شود و مشکل آنها حل می شود.

در طی سال همایش ها ونشست ها برای پیشکسوتان انجام می شود و نمونه آن برگزاری همایش 300 نفری سال گذشته در ورزشگاه آزادی می توان اشاره کرد.

پیشکسوتان سرمایه های وزنه برداری هستند

رئیس کمیته پیشکسوتان در پایان در این خصوص خاطر نشان کرد: این وزنه برداران سال ها برروی تخته رفتند و تجارب بسیاری در میادین داخلی و خارجی به دست آوردند و ولی نعمتان وسرمایه های وزنه برداری به شمار می آیند.



تاريخ : سه شنبه 24 فروردين 1395برچسب:, | 8:46 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
لیست امید در دور دوم انتخابات مجلس نهایی شد
 

لیست اسامی نامزدهای مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی (‌ ائتلاف امید ) اعلام شد.

به گزارش ایلنا، لیست امید در دور دوم انتخابات به شرح زیر اعلام شد:

آذربایجان شرقی

تبریز: زهرا ساعی ـ میرعلی‌اصغر الموسوی - شهاب‌الدین بیمقدار ـ عباس عباس‌زاده (اختصاصی اصلاح‌طلبان)

اهر و هریس: بیت الله عبدالهی

سراب: مجید نصیرپور

شبستر: معصومه آقاپور

مراغه و عجبشیر: مهدی دواتگری

مرند: کریم شافعی

آذربایجان غربی

ارومیه: سید هادی بهادری و مجید میلان (اختصاصی اصلاح‌طلبان)

میاندوآب: همایون هاشمی و محمد میرزائی

ماکو: عین الله شریف پور

اردبیل

محمد فیضی

پارس آباد: شکور پورحسین

اصفهان

شهرضا: سمیه محمودی

سمیرم: اصغر سلیمی

ایلام

ایلام مهران، شیروان،چرداول: جلال میرزائی ـ در مورد کرسی دوم، متعاقبا اعلام نظر خواهد شد

دهلران، دره شهر و آبدانان : شادمهر کاظم زاد

تهران

دماوند: قاسم میرزائی نیکو

رباط کریم: خانعلی ابراهیم نکو

چهارمحال و بختیاری

اردل و فارسان و کوهرنگ: علی کاظمی

خراسان رضوی

تربت حیدریه: سعید باستانی

خوزستان

اهواز: همایون یوسفی ـ جواد کاظم نسب الباجی ـ علی ساری

بهبهان: محمودرضا ضرغامی

در مورد این چهار حوزه متعاقبا اعلام نظر خواهد شد: ایذه و باغملک - بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان - آبادان

مسجد سلیمان، لاری، هفتگل و اندیکا: علی عسگر ظاهری

زنجان

زنجان: سید افضل موسوی ـ کریم خان محمدی

خدابنده : احمد بیگدلی

فارس

شیراز: علی اکبری

داراب و زرین دشت: رضا انصاری

نیریز و استهبان: اصغر مسعودی

نورآباد و ممسنی: مسعود گودرزی

کردستان

سنندج، دیواندره و کامیاران: سالار مرادی

مریوان: امید کریمیان

کرمانشاه

کرمانشاه: نظر مساعد به هر دو کاندیدا (‌ سید سعید حیدری طیب و احمد صفری )‌

سنقر: محمد عمادی رستگار

گلستان

گرگان: نورمحمد تربتی نژاد و نبی هزار جریبی

کردکوی، بندر ترکمن و بندرگز: بهروز نورقلی پور

گیلان

رشت: محمد صادق حسنی

رودبار: منوچهر جمالی

لرستان

خرم اباد: سید محمد خان بیرانوندی و مرتضی محمودوند

بروجرد: فاطمه مقصودی

درود و ازنا: حسین گودرزی

مازندران

بابل: نظر مساعد به هر دو کاندیدا (‌همت الله طاهرنژاد و حسین نیازآذری )‌

مرکزی

اراک و کمیجان و خنداب: سید مهدی مقدسی

شازند: علی ابراهیمی

ساوه و زرندیه: محمدرضا منصوری

هرمزگان

بندرلنگه، بستک و پارسیان: خالد زمزم نژاد ( اختصاصی اصلاح‌طلبان)

همدان

ملایر: علیرضا امامی

رزن : حسن لطفی

یزد

مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم :.....



تاريخ : سه شنبه 24 فروردين 1395برچسب:, | 8:44 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
معبد روستای ورجوی مراغه بزرگترین معبد مهر پرستی ایران در دوران باستان است .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مراغه گفت : معبد مهر  بزرگترین و یکی از چهار معبد مهرپرستی دوران اشکانی در کشورمان محسوب می شود‌. 
یعقوب طالبی افزود : این اثر باستانی با دو هزارو 400 سال قدمت به صورت تو در تو و به شیوه معماری صخره ای در دل سنگ ها کنده شده است . 
وی با بیان اینکه این اثر تاریخی در زمان اشکانیان مکان  عبادت مهر پرستان بود افزود : این بنای باستانی در زمان ایلخانان مغول به خانقاه و در دوره صفویه و قاجاریه به محل برگزاری آیین های دینی تبدیل شده است.
رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مراغه خاطرنشان کرد  : این اثرباارزش تاریخی از یک تالاربزرگ وچندین اتاق تشکیل شده  و مقرنس های زیبا ، بخش عبادتگاه و کتیبه های قرآنی به خط ثلث از زیبایی های این بنای تاریخی است.
طالبی گفت  : در مستند نگاری ماههای اخیر در محوطه این اثر باستانی ، بخش های جدیدی در اطراف معبد شناسایی شده که وسعت این  اثر را به سه برابر میزان کنونی افزایش داده است . 
 


تاريخ : چهار شنبه 11 فروردين 1395برچسب:, | 10:39 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

نایب رئیس مجلس نهم گفت: کسانی که برای اولین بار به مجلس نهم راه یافتند از بدشانس‌ترین نمایندگان بودند.

 

محمدرضا باهنر اظهار داشت: کسانی که برای اولین بار به عنوان نماینده به مجلس نهم وارد شدند جزء بدشانس‌ترین نمایندگان کشور بوده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مجلس نهم شرایط ویژه‌ای داشت، افزود: دو سال وقت نمایندگان در مجلس نهم با دولت دهم گذشت که درگیری‌ها، قهر و آشتی و خانه‌نشینی‌هایی را به بار آورد.

باهنر با اشاره به دو سال دوم مجلس نهم که با دولت دهم مصادف است، گفت: دولت یازدهم همت‌ زیادی را داشت و توانست در گفت‌وگوهای بین‌المللی و مهار تورم موفقیت‌هایی را کسب کند.

 

نائب رئیس مجلس نهم با بیان اینکه رسیدگی به مشکلات اقتصادی کشور از سوی مجلس دهم باید مورد توجه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: بودجه عمرانی کشور بعضی اوقات به صفر می‌رسید که این یکی از مشکلات مجلس نهم بود لذا امیدواریم مجلس دهم گشایش جدی‌ای ایجاد کنند.



تاريخ : سه شنبه 10 فروردين 1395برچسب:, | 10:29 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
 

فرزین حق پرست   مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از استقبال مثال زدنی گردشگران از جاذبه های مراغه در نوروز ۹۵ خبرداد.

 فرزین حق پرست گفت: شهرستان مراغه با ثبت ۸۳ هزار و ۶۰۰ بازدید از آثار تاریخی و طبیعی از آغاز تعطیلات نوروزی مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی افزود: از این تعداد ۴۱ هزار و ۲۳۰ نفر از آثار تاریخی و ۴۲ هزار و ۳۷۰  نفر از آثار طبیعی این شهرستان بازدید کرده اند.

حق پرست اعلام کرد: رصدخانه مراغه با اختصاص قریب به ۱۵ هزار بازدید از آغاز سفرهای نوروزی تا روز هشتم فروردین، بیشترین استقبال را در بین گردشگران داشته است.

وی با بیان اینکه رصدخانه مراغه، نخستین رصدخانه جهان اسلام است که حدود ۸۰۰ سال پیش، در دوره ایلخانان بنا شده است، گفت: رصدخانه مراغه از بناهای تاریخی کم نظیر ایران است که دارای بخش های متعددی از جمله برج مرکزی، واحدهای مدور پنج گانه، کارگاه ساخت ابزارآلات نجومی، محل تحصیل و استراحت اساتید و دانشجویان بوده است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان با اشاره به اینکه کتابخانه رصد خانه مراغه در زمان رونق، دارای بیش از ۴۰ هزار جلد کتاب بوده است، ساخت بسیاری از ابزارآلات نجومی از جمله ذات الربع دیواری، کره های ذات الحلق، حلقه انقلاب، حلقه اعتدالی و حلقه سموت را در این مکان اعلام کرد.

وی تصریح کرد: شهرستان مراغه با حدود ۵۱۵ اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده، جزء ۱۰ شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود ۳۰۰ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی گنبد سرخ، برج مدور، گنبد غفاریه، گنبد کبود و معبد باستانی مهر، موزه تخصصی ایلخانی، موزه سنگ نگاره ها و حاشیه سد علویان را از دیگر اماکن مهم گردشگری مراغه دانست که پذیرای گردشگران بسیاری در نوروز ۹۵ بوده است.

حق پرست تشریح کرد: برج استوانه ای مدور پس از گنبد سرخ و در دوره سلجوقیان بنا شده است. هم چنین درکنار برج مدور یکی از بی نظیرترین گنبد های ایران یعنی گنبد کبود قرار گرفته است که تمام  تزئینات معماری اسلامی را در خود جای داده و گنبد غفاریه نیز اواخر دوره ایلخانی و در زمان حکومت ابوسعید بهادر خان بنا شده است .

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: کاوش های باستان شناسی نشان می دهد که این شهر هفت گنبد تاریخی داشته که از این تعداد چهار گنبد پا برجا است .

وی با ابراز خرسندی از اجرای موفق طرح رایگان مراغه گردی، از بهره مندی روزانه ۲۵۰ گردشگر از طرح رایگان مراغه گردی خبر داد و گفت: گردشگران نوروزی هر روز با استفاده از اتوبوس های رایگان برای دیدن آثار تاریخی این شهر اعزام و راهنمایان نیز اطلاعات لازم در خصوص این آثار را به آنان ارائه می دهند.

گفتنی است شهرستان مراغه در ۱۴۷ کیلومتری جنوب غربی آذربایجان شرقی، در مشرق دریاچه ارومیه و بر دامنه جنوبی کوه سهند قرار گرفته و از شمال به تبریز، از شرق به هشترود، از جنوب به میاندوآب و از غرب به دریاچه ارومیه محدود است



تاريخ : سه شنبه 10 فروردين 1395برچسب:, | 10:28 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
رئیس اداره کتابخانه های عمومی مراغه گفت: بخش روشندلان این کتابخانه با جذب نیروی روشندل شروع بکار کرد.
http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1395/1/9/4312580_527.jpg

اکبر میرزایی افزود: بخش روشندلان کتابخانه عمومی اوحدی مراغه ای به عنوان نخستین کتابخانه ویژه روشندلان استان پس از تجهیز به امکانات، از اول امسال به عنوان بخش تخصصی ویژه این قشر راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در سطح 51 کتابخانه از مجموع دو هزار و 200 کتابخانه عمومی کشور، بخش ویژه روشندلان و افراد کم بینا، ایجاد و امکانات و تجهیزات مورد نیاز آنان تامین شده است، یادآور شد: در این کتابخانه ها به این قشر خدمات رسانی می شود.

رئیس اداره کتایخانه های عمومی مراغه، عدم بهسازی و مناسب سازی فضای کتابخانه ها و معابر برای تردد به این بخش، کمبود امکانات سخت افرازی و نرم افرازی، کمبود منابع، کتاب ها و نشریات ویژه نابینایان را از جمله نیازهای کتابخانه های عمومی اعلام کرد و اظهار داشت: مقرر شده قبل از اتمام سال جاری بخش زیادی از این کمبودها با همکاری مسئولان برطرف شود.

میرزایی ادامه داد: در خصوص تامین تجهیزات نرم افزاری و راه اندازی وب سایت ویژه نابینایان، بنا بر وعده معاون پژوهش و فناوری نهاد کتابخانه های عمومی در سال جاری این وب سایت، راه اندازی و نرم افزار مورد نیاز در این بخش هم تهیه و تامین می شود.

نخستین کتابخانه تخصصی ویژه روشندلان و افراد کم بینای استان آذربایجان شرقی به وسعت 30 مترمربع و با بهره گیری از امکانات و تجهیزات ویژه نابینایان از جمله کتاب های بریل، کتاب های صوتی و رایانه های مخصوص استفاده روشندلان، در محل کتابخانه عمومی اوحدی مراغه مورد بهره برداری قرار گرفت.



تاريخ : سه شنبه 10 فروردين 1395برچسب:, | 10:26 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

یک زوج دوچرخه سوار مراغه ای بنام 'نیما زکی' و 'حبیبه علوی' حامل پیام صلح برای کودکان، وارد رم پایتخت ایتالیا شدند.

به گزارش ایرنا، این زوج دوچرخه سوار ایرانی که از اسفند ماه گذشته و با هماهنگی شهرداری تبریز، سفر اروپایی خود را آغاز کرده اند، پس از عبور از کشورهای ترکیه و یونان وارد ایتالیا شد.

این زوج ورزشکار ایرانی روز یکشنبه رم را به مقصد شهر شمالی ونیز ترک خواهند کرد و سپس راهی 'برن' پایتخت سوئیس شده و در نهایت تا پاریس رکاب خواهند زد.

این زوج ورزشکار در طول سفر خود به اروپا با حمل پرچم جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر شعار صلح برای کودکان و حفظ ارزش های انسانی برای جهانی بهتر، به ترویج حفظ محیط زیست و معرفی جاذبه های گردشگری ایران از طریق برگزاری نمایشگاه عکس و معرفی مناطق گردشگری کشورمان به اروپایی ها می پردازند.

نیما و حبییه علاوه بر دوچرخه سواری در رشته های کوهنوردی، سنگ نوردی و کویرنوردی نیز فعالیت دارند.



تاريخ : دو شنبه 9 فروردين 1395برچسب:, | 11:11 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی خبر داد

خسارت سرمای بهاره به 1870 هکتار از باغ‌های مراغه

خبرگزاری فارس: خسارت سرمای بهاره به 1870 هکتار از باغ‌های مراغه

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: سرمای بهاره به هزار و 870 هکتار از باغ‌های مراغه خسارت زد.

ظفر محمدی امروز اظهار داشت: بر اثر سرمای شب گذشته 30 میلیارد تومان خسارت به باغ‌های این شهرستان وارد شده است.

وی افزود: سرما و یخبندان حدود 30 تا 70 درصد به یک هزار و 870 هکتار از باغ‌های بادام، زرد آلو، هلو و آلوچه خسارت زده است.

فرماندار ویژه شهرستان مراغه تصریح کرد: به خاطر کاهش دمای هوا به منفی 2 درجه برآورد می‌شود 7 هزار و 300 تن محصول باغ‌های مراغه خسارت دیده است.

شهرستان مراغه با داشتن 21 هزار هکتار باغ قطب تولید محصولات باغی در آذربایجان‌شرقی است و بیشترین میوه استان به مقدار حدود 270 هزار تن در این شهرستان تولید می‌شود.



تاريخ : چهار شنبه 4 فروردين 1395برچسب:, | 10:42 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
تندیس عبدالقادر مراغه ای موسیقی دان قرن نهم هجری امروز در شهر مراغه رونمایی شد .
رونمایی از تندیس عبدالقادر مراغی در مراغهاین تندیس در آستانه عید نوروز و با هدف بزرگداشت مقام موسیقدان ایرانی در میدانی به همین نام در مراغه نصب شد . 
ارتفاع تندیس با پایه هشت متر است که  در مدت 6 ماه از جنس فایبر گلس طراحی و ساخته شده است . 
پایه سنگی این تندیس را هنرمندان اصفهانی به صورت کنده کاری با دست ساخته اند . 
عبدالقادر غیبی مراغی نخستین ردیف نویس موسیقی ایران است که نام وی در فهرست مشاهیر یونسکو به ثبت رسیده است .
مراغی از موسیقی دانان برجسته قرن نهم هجری است که به او در موسیقی لقب معلم ثانی داده اند.
عبد القادر علاوه بر تبحر در رشته موسیقی در هشت سالگی حافظ کل قرآن شد و در خوشنویسی ، شعر و نقاشی هم استاد بود . 
"جامع الحان" "مقاصد الالحان" و "شرح ادوار" از آثار ارزشمند عبدالقادر مراغی به زبان فارسی است . 
این موسیقیدان بزرگ ایرانی در سال  838 هجری قمری به علت ابتلا به بیماری طاعون در شهر هرات روی در نقاب خاک کشید .


تاريخ : چهار شنبه 4 فروردين 1395برچسب:, | 10:39 | نويسنده : شهروند مراغه ای |